Hét geheim van een succesvolle app? Dat is er niet. Het is eerder een groot complex van factoren. Sinds 2011 bouwen wij (vaak succesvolle) mobiele apps, waardoor we ondertussen vrij precies weten wat deze factoren zijn. Neem je de volgende 10 lessen voor het ontwerpen, ontwikkelen en vermarkten van een app in acht, dan maximaliseer je de kans dat je app een succes wordt.
#1 Je app moet (enig) onderscheidend vermogen hebben
Wat hebben TikTok en Tikkie met elkaar gemeen? Ze kwamen allebei met een totaal nieuw concept. De les: je app moet onderscheidend zijn om te blijven drijven tussen al die tienduizenden nieuwe apps die dagelijks in de app stores verschijnen. Als dat onderscheidende niet het concept is – zoals bij TikTok of Tikkie – dan moet je app fijner of beter zijn dan concurrerende soortgelijke apps. Of je blinkt uit in slimmere appmarketing, natuurlijk.
Laten we wel wezen: wij hebben een hoop succesvolle apps gebouwd en dat waren echt niet allemaal de nieuwe WhatsApps van deze wereld. Wat ze wel met elkaar gemeen hebben: ze lossen een probleem van de gebruiker op, zijn supergebruiksvriendelijk en gebruikers hebben ‘m snel onder de knie.
#2 Laat je app niet barsten van de functionaliteiten
‘Feature bloat.’ Dat is de term voor apps die zijn uitgerust met zoveel toeters en bellen dat ze niet meer geschikt zijn voor de kernfuncties. Het is altijd verleidelijk om zoveel mogelijk functionaliteiten in de app te stoppen. Maar een app met te veel functionaliteiten is te overweldigend en verwarrend voor gebruikers. Is er een uitgebreide tutorial nodig om de app te kunnen gebruiken? Dat is een rode vlag.
Hoe intuïtiever de apps is, hoe groter de kans dat gebruikers ‘m (dagelijks) gaan gebruiken. Ook vanuit kostenoverwegingen is het natuurlijk interessant om live te gaan met slechts de belangrijkste paar functionaliteiten. Later kun je altijd uitbreiden. Alles draait dus om de balans functionaliteiten versus gebruiksvriendelijkheid. Een voorbeeld. Toen Facebook realiseerde dat het too much was om een newsfeed-app en een messaging-platform te combineren, heeft het bedrijf van Messenger een aparte app gemaakt.
#3 Denk goed na over het verdienmodel van je app
Ga je voor freemium, in-app aankopen of een paywall? Of voor in-app advertenties, een eenmalige betaling bij het downloaden, abonnement of sponsoring? Het verdienmodel dat je kiest, heeft impact op onder meer hoe makkelijk een app wordt gedownload en de gebruiksvriendelijkheid.
Los van voornoemde verdienmodellen kan een app ook bijvoorbeeld als doel hebben om kosten te besparen of de klantenbinding te vergroten. Welk verdienmodel het geschiktst is voor jouw app, hangt af van onder meer je product of dienst, branche, budget en doelgroep. Stel jezelf eerst altijd de volgende vragen. Welk probleem lost de app op? Willen gebruikers betalen voor de toegevoegde waarde van je app? Voor welke verdienmodellen hebben concurrerende apps gekozen? En hoe pakken die uit?
#4 Kruip in de huid van de eindgebruiker
Natuurlijk heb je zelf allerlei ideeën en wensen over functionaliteiten en het design, maar vergeet niet dat eindgebruikers het succes van je app bepalen. De behoeften van eindgebruikers moeten dus zo goed mogelijk terugkomen in het eindproduct.
Kruip daarom in de huid van de eindgebruiker. Hiervoor kun je user interviews en user testing inzetten, zowel tijdens het ontwikkelproces als gedurende de lifecycle van de app. Hoe goed je ook nadenkt over de interface en functionaliteiten, eindgebruikers blijken eigenlijk altijd net ietsje anders te denken. De feedback die je verzamelt via user interviews en user testing helpt de kloof te overbruggen tussen wat je als opdrachtgever wilt versus wat gebruikers verlangen en hoe zij denken.
#5 Steek zélf voldoende tijd in de app
Tuurlijk, een mobile app development agency als Pinch ontzorgt je op alle vlakken. Dit betekent echter niet dat je zelf niet betrokken hoeft te zijn. Integendeel, dagelijkse (of in ieder geval zeer frequente) betrokkenheid is nodig. Niet alleen om de app op tijd af te krijgen. Maar ook en vooral om te zorgen dat de app voldoet aan alle eisen en wensen van je organisatie. Hoe meer je betrokken bent, hoe beter de app wordt.
Een app development agency weet vooral veel van apps bouwen. Jij van je product, doelgroep en markt. In een succesvolle app komen deze twee werelden zoveel mogelijk samen.
#6 Bedenk wat het beste past: native of hybride ontwikkeling
Wil je in beide app stores staan, dan moet je een app laten bouwen voor zowel Android als iOS. Bij native ontwikkeling wordt een app specifiek voor deze platforms ontwikkeld. Daar tegenover staat hybride ontwikkeling: aan de hand van een framework kunnen developers tegelijkertijd – en met één codebase – zowel een Android- als een iOS-app maken.
Het leidende framework voor hybride ontwikkeling is momenteel Flutter. Niet alleen kunnen Flutter-apps sneller en voordeliger worden gebouwd, het framework biedt ook voordelen op het gebied van user interface, visuele ervaring en updates van het besturingssysteem. Flutter is geschikt voor tal van soorten apps, maar over het algemeen geldt: voor hardware-intensieve apps is native ontwikkeling geschikter.
Een veelbelovende nieuwe manier van ontwikkelen is de combinatie van Kotlin Multiplatform om code op een native manier te delen tussen iOS en Android en Compose Multiplatform voor het schrijven van de user interface met minder code. Een mobile development agency zoals Pinch kan je adviseren over de beste manier voor het maken van je app.
#7 Maak werk van de app store-optimalisatie
App store-optimalisatie (ASO) is het verbeteren van de zichtbaarheid en vindbaarheid van een app in de app stores. Doel is om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten en de click-through rate (CTR) vanuit de zoekresultaten naar je app-pagina te maximaliseren.
Appnaam, applogo, zoekwoorden, beschrijvingen, screenshots, video’s: het is allemaal van belang voor de app store-optimalisatie. Best practices zijn bijvoorbeeld:
- Verricht een zoekwoordenonderzoek
- Zorg dat je metadata makkelijk te begrijpen is en trefwoorden bevat
- Leg nadruk op de eerste paar zinnen
- Gebruik geen ‘verboden’ trefwoorden zoals beste, gratis, top en nieuw
- Vind met A/B-testing uit wat het beste werkt.
Tools zoals Data.ai (voorheen App Annie) kunnen zeer behulpzaam zijn bij ASO.
#8 Rust vooral niet achterover na de lancering
Succesvolle apps zijn nooit af. Om je app nóg beter te laten aanslaan bij de doelgroep, moet je na de lancering gaan luisteren naar – en vooral leren van – eindgebruikers. Op basis van die feedback blijf je de app updaten en doorontwikkelen.
#9 Onderschat de kosten niet
Een app laten maken is niet goedkoop. Native functionaliteiten zoals camera en GPS, een backend-integratie, purchases: het zijn allemaal zaken die een fikse stempel drukken op de kosten. De les? Onderschat de kosten niet. Een kleine, relatief eenvoudige app begint bij zo’n 15.000 euro per platform. Uitgebreide of ingewikkelde apps kunnen oplopen tot 100.000 euro per platform.
Plus: in de praktijk zien we dat voor succesvolle apps nog eens 50 tot 100 procent van dit bedrag wordt uitgegeven aan appmarketing. Door te kiezen voor hybride ontwikkeling via een framework als Flutter kan 25 tot 50 procent worden bespaard op de ontwikkeling. Tools als GitHub Copilot en ChatGPT beloven softwareontwikkeling een stuk efficiënter te maken. Pinch volgt deze ontwikkelingen op de voet.
#10 Een app maken kost langer dan je denkt
Een app is als een huis: het bouwen duurt altijd net iets langer dan je denkt. De gemiddelde ontwikkeltijd is twaalf weken, maar grotere apps vergen al snel zo’n vier tot zes maanden. Moet er bijvoorbeeld een backend-systeem worden gebouwd, dan zal dit voor langere ontwikkeltijd zorgen. Daarbij geldt, zoals we al eerder zeiden: een succesvolle app vereist doorontwikkeling en is dus eigenlijk nooit af.
Pinch: apps ontwerpen met impact
Pinch is een mobile development agency met kantoren in hartje Amsterdam en Málaga. We maken hoofdzakelijk iOS-, Android- en Flutter-apps, maar ook veel apps voor tablets en wearables. Conceptontwikkeling, strategie, visueel en interactiedesign, technisch development, quality assurance, testen, lanceren, monitoren, analyseren en weer doorontwikkelen: de experts van Pinch ontzorgen je op al deze vlakken. Door de synergie tussen deze onderdelen resulteert dit in de allerbeste apps.