App laten maken in Nederland en outsourcing: het verschil

Wat is het verschil tussen een app laten maken in Nederland en outsourcing naar het buitenland? Deze vraag horen we vaak. De belangrijkste aspecten zijn kennis van de Nederlandse samenleving, communicatiebarrières en de mogelijkheid om rechtstreeks contact met de app-makers te hebben.

Is goedkoop een goede koop?

Waarom zou je een app laten maken in Nederland als het goedkoper kan in landen als India, de Filipijnen of Oekraïne? Het is een terechte vraag. Ook wij hebben geëxperimenteerd met outsourcing en near-sourcing, maar daarbij liepen we tegen een aantal belangrijke kwesties aan.

Precies maken wat je vraagt

In het buitenland maken developers vaak precies wat je vraagt. Dat klinkt als een voordeel, maar dat is het in de praktijk vaak niet. Een voorbeeld. Pinch maakt de apps voor De Telegraaf en NRC. Iedere Nederlander weet dat dit hele andere kranten zijn met verschillende doelgroepen. In de NRC-app zitten daardoor bijvoorbeeld meer tutorialachtige elementen omdat de NRC-doelgroep wat ouder is. Onze designers en developers weten dat en denken vanuit deze kennis kritisch mee na. Lopen ze tegen iets aan dat afwijkt of dat vreemd aanvoelt? Ze zijn getraind om dan meteen aan te kloppen bij de projectmanager, die het terugkoppelt aan de klant.

Dit is een groot verschil met het buitenland, waar ze tot op letterniveau precies maken wat je vraagt. De initiële investering kan dan wel minder zijn. Maar als men vervolgens nog wekenlang bezig is om bij te sturen, pakt de totale prijs waarschijnlijk niet lager uit. Daarnaast kost dit je een hoop tijd en frustratie én verlengt het je time-to-market.

Communicatiebarrières

Met India is er een halve werkdag tijdsverschil, met de Filipijnen zelfs bijna een hele dag. Het tijdsverschil wordt vaak onderschat, terwijl het een enorme stempel op de communicatie drukt. Verzend je een e-mail, dan wordt het daar tijdens onze nachtelijke uren opgepakt. Wanneer je de volgende ochtend een reactie stuurt, moet je weer een dag wachten op antwoord. Zo gaat er veel tijd verloren, terwijl het juist een hoop extra stress en doorlooptijd oplevert.

Rechtstreeks contact met de app-makers

Bij Pinch – en de meeste andere mobile development agencies in Nederland – is iedereen uit het team in staat om direct contact te hebben met de klant (waarbij de projectmanager erop toeziet dat er niks misgaat). Onze klanten vinden het doorgaans fijn dat er iemand bij een overleg zit die de app echt heeft gemaakt en die direct kan reageren wanneer ze een inhoudelijke vraag stellen.

In het buitenland kan dit allemaal niet in de regel, daar worden de designers en developers afgeschermd en weet je überhaupt niet door wie je app wordt gemaakt.

Je app laten maken door Pinch?

Overweeg je om een app te laten maken? Pinch timmert sinds 2011 aan de weg en heeft al meer dan 100 apps gebouwd. Voor kleine bedrijven tot multinationals zoals Ahold en Just Eat Takeaway en alles daar tussenin. Ons enthousiaste en professionele team kan je van a tot ontzorgen, van concept tot nazorg.

Wil je weten wat wij precies voor je kunnen doen? Neem dan gerust contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!