Businessplan voor het maken van een app: do’s en don’ts

Er staan miljoenen apps in de app stores, hoe zorg je dan dat jouw app een succes wordt? Toegegeven: dat is niet makkelijk. Een businessplan helpt niet alleen om het probleem dat je wilt oplossen, de branche, de klant en de concurrentie te begrijpen, maar ook om solide plannen te maken voor de ontwikkeling, exploitatie en marketing van de mobiele app. We delen enkele do’s en don’ts om je op weg te helpen bij het maken van een businessplan.

Businessplan: voor een winstgevende app

In de mobiele app-markt gaan wereldwijd vele honderden miljarden om. Er staan meer dan 3 miljoen apps in de Google Play Store en ruim 2 miljoen apps in de Apple App Store. Jij hebt vast een heel goed idee, maar in die app-categorie zijn er al honderden of zelfs duizenden vergelijkbare apps te vinden.

Een businessplan helpt om in een concurrerende markt van een goed idee een succesvolle app te maken. Het plan omschrijft hoe je organisatie een winstgevende app gaat ontwikkelen en in de markt zetten, waarbij je door het schrijven van het plan een duidelijker beeld krijgt van je app, de markt en de financiële aspecten. Onderzoek wijst – niet erg verrassend – uit dat bedrijven met een businessplan meer kans hebben op bedrijfsgroei dan bedrijven zonder plan.

Wat moet er in het businessplan komen?

Het businessplan voor je mobiele app is als het ware een gids die, door verschillende facetten te beschrijven, het pad uitstippelt voor de ontwikkeling en het in de markt zetten. Daarbij moeten onder meer de volgende aspecten aan bod komen:

  • Analyse van je branche, de (beoogde) klant en de concurrentie
  • Marketingplan en launch-strategie
  • Operationele aspecten
  • Financieel plan.

Binnen het financieel plan ga je bijvoorbeeld in op de kosten voor het ontwikkelen, onderhouden en beheren van de app, de marketingkosten en de vraag wanneer je verwacht de investering terugverdiend te hebben. Een zeer belangrijk aspect is vanzelfsprekend het verdienmodel. In ons artikel Welk verdienmodel kun je het beste inzetten voor een app? kun je meer lezen over gangbare verdienmodellen voor mobiele apps.

Begeleiding vanuit de app-maker

Ervaren app-makers hebben talloze apps gemaakt en (na de lancering) van nabij gevolgd en kunnen je daardoor adviseren rondom de zakelijke aspecten van je app. Bij Pinch werken we bijvoorbeeld standaard met ons twaalfstappenplan. Daarbij komen ook vragen aan de orde als wie ben je, wat wil je, wat is je speelveld en wat wordt je minimum viable product (MVP)?

Tijdens brainstormsessies merken wij vaak dat nog niet over iedere stap heel goed is nagedacht. Wat we ook vaak zien is dat collega’s die betrokken zijn bij de ontwikkeling onderling niet op één lijn zitten. Wij gaan daar dan vanuit onze expertise de dialoog over aan, waarna we gelukkig altijd snel alle neuzen dezelfde kant op krijgen.

Bij Pinch communiceren we altijd eerlijk over onze verwachtingen. Dit kan betekenen dat wij laten doorschemeren dat we het app-concept niet bijster kansrijk achten. De keuze is natuurlijk altijd aan de opdrachtgever. Besluit die om de app toch te laten maken? Dan gaan we er vanzelfsprekend voor de volle 100 procent voor en zullen we niet beknibbelen op kwaliteit.

Het gevaar van tunnelvisie

Kleinere organisaties die zelf investeren in de app vervallen snel in tunnelvisie en krijgen gemakkelijk de illusie dat hun app het middelpunt in het leven van eindgebruikers gaat worden. Laten we wel wezen: die kans is nihil. Ga je echter beslissingen nemen op basis van tunnelvisie of die middelpuntaanname, dan is dat gevaarlijk. Als wij dit zien gebeuren, houden we onze klant zoveel mogelijk bij de les.

Belangrijk om tunnelvisie te voorkomen: leg je oor te luister bij je doelgroep. Wat vinden gebruikers ervan en wat zouden ze anders willen? Het gebeurt regelmatig dat eindgebruikers iets heel anders blijken te wensen dan wat de opdrachtgever voor ogen heeft.

Klein beginnen, dan opschalen

Aandachtspunt bij het opstellen van het businessplan is de aanpak om klein te beginnen en dan op te schalen qua functionaliteiten. Deze benadering propageren wij niet alleen bij kleine bedrijven, maar ook bij grote klanten als NRC en De Telegraaf. Het idee is als volgt. Je maakt een prioriteitenlijstje met bovenaan de functionaliteit die het belangrijkst is, iedere functionaliteit daarna is steeds iets minder belangrijk. Ga live met de belangrijkste functie (of eventueel de belangrijkste twee) en breid later uit met functionaliteiten lager op de lijst zodra je ziet dat de app aanslaat.

We zien in de praktijk dat het beter werkt – ook op budgettair vlak – om live te gaan met een light-versie, daarmee een userbase op te bouwen en het concept te laten valideren en dan pas te investeren in meer functionaliteiten.

Onderschat de kosten van de app niet

De kosten voor het laten maken van een app worden nogal eens onderschat. Een kleinere app kost vaak zo’n 15.000 tot 30.000 euro per platform (iOS of Android), bij ingewikkelde of uitgebreide apps is dit al snel meer dan 100.000 euro per platform. Dat is nog exclusief eventuele kosten voor een backend-systeem.

Het kan een investering zijn die je gemakkelijk terugverdient. Naast geld verdienen met een app zijn er ook use cases om er kosten mee te besparen (denk aan internetbankieren-apps voor banken). Hoe dan ook is het goed om een realistisch beeld te hebben van de ontwikkelingskosten bij het schrijven van het businessplan.

Het promotiebudget voor je app

Om jouw app onder de aandacht te brengen te midden van die honderden vergelijkbare apps is aanzienlijke promotie nodig. Uit ervaring weten wij dat er tussen de 50 en 100 procent van de ontwikkelingskosten vereist is om een marketingcampagne op te tuigen die leidt tot voldoende gebruikers.

Een app laten maken door Pinch

Om de verwachtingen goed te managen: wij zijn app-developers, geen businessdevelopers. Desalniettemin hebben wij een hoop ervaring met de zakelijke kanten van een app. Vanuit onze ervaring en expertise denken we dus actief mee na over zaken als app-concept, ambitie, speelveld en doelgroep.

Pinch is een gerenommeerd mobiel development agency met een fullservice-aanpak. Naast programmeren doen we ook zaken als conceptontwikkeling, user experience, visuals, hulp bij het in de markt zetten van de app en nazorg. Daardoor kunnen we de hoogste kwaliteit binnen het hele proces garanderen en het succesvol in de markt zetten van apps stimuleren. Neem vrijblijvend contact met ons op als je wilt sparren over je app.

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!