Checklist voor een app-release in de app stores

Mooi, je app is in technisch opzicht helemaal klaar. Wacht nog even met achterover leunen, want er moeten nog een hoop zaken geregeld worden. Van de store submission tot juridische documenten en van een campagne tot monitoren van het gebruik. Aan de hand van deze checklist kun je niet alleen zorgen voor een soepele release in de Google Play Store en Apple App Store, maar ook voor succes van je app na de livegang.

Is je app af?

Allereerst: voor dit artikel gaan wij er vanuit dat je app-maker helemaal klaar is met de app. De app-bouwer zorgt ervoor dat jij helemaal tevreden bent met het resultaat en dat de app getest is. Laat je een app maken door Pinch, dan zijn we nu aanbeland bij stap twaalf van ons twaalfstappenplan. Dit betekent dat we niet alleen het development en design hebben afgerond, maar ook al (lang en breed) samen met jou hebben nagedacht over onder meer het concept, het businessmodel, de prijs van de app en het opzetten van support voor gebruikers.

Juridische documenten

Voordat de app wordt gelanceerd in de Google Play Store en/of Apple App Store is het goed om na te denken over het al dan niet opstellen van juridische documenten.

Een End User License Agreement (EULA) is een contract tussen jou en de gebruiker die je app downloadt. De EULA geeft de gebruiker het recht om de app te gebruiken en kan informatie bevatten over bijvoorbeeld de reikwijdte van de licentie, de kosten voor het gebruik van de app, bescherming van intellectueel eigendom, beperking van de aansprakelijkheid en de vraag wat gebruikers wel en niet met de app mogen doen. iOS heeft een standaard EULA. Bij Android is het niet verplicht, als je er geen hebt is de Android Market Terms of Service Agreement van toepassing. In plaats van een EULA kun je ook een Terms & Conditions (T&C) opnemen, waarin je uitlegt welke diensten je aanbiedt en hoe gebruikers zich dienen te gedragen.

Daarnaast kun je een Privacy Policy onderdeel laten uitmaken van het gebruik van de app. Daarin staat bijvoorbeeld informatie over je bedrijf, welke (persoons)gegevens je verwerkt en welk rechtssysteem van toepassing is.

Je app-maker kan je (als het goed is) adviseren over de noodzakelijkheid van dit soort juridische documenten en je al dan niet doorverwijzen naar een partij die je kan helpen bij het opstellen ervan.

Een campagne opzetten

In het kader van open deuren die oh zo belangrijk zijn om te noemen: zonder promotie weet niemand dat je app bestaat, dus zal ook niemand hem gaan gebruiken. Daarom is het noodzakelijk om een campagne op te zetten rondom de livegang van je app. Creëer bijvoorbeeld een launch-moment en overweeg een campagne via kanalen als online banners, radio, televisie en print. Vergeet vooral ook niet owned media zoals je eigen website, nieuwsbrieven en social media-accounts.

Ons advies: als je budget hebt, kies dan voor een wat kortere maar zeer intensieve campagne. Dus niet zes maanden lang een beetje, maar overspoel je doelgroep gedurende één of twee weken met promotie. Het is een vliegwiel: je app moet eerst flink aangeslingerd worden qua aantal gebruikers voordat ‘ie goed gaat lopen.

Store submission

Het grote moment is aangebroken: de store submission. Bij de Google Play Store en Apple App Store werkt het net even anders en heb je ietwat afwijkende dingen nodig, maar grofweg moet je hierover beschikken:

  • Titel, ondertitel en zowel een lange als korte beschrijving van de app
  • Keywords
  • URL waarnaar verwezen kan worden in de stores
  • E-mailadres waar gebruikers naar kunnen mailen
  • Screenshots en video’s die een impressie geven van je app
  • Prijs
  • Beschikbaarheid: in welke landen bied je de app aan?
  • Versie-informatie
  • Categorie.

Wil je meer weten over de kosten van een release? Lees dan ons artikel Kosten voor het publiceren van een app in de app stores.

Vinger aan de pols houden

Nu je app in de store(s) staat, is het goed om een vinger aan de pols te houden. Bij Pinch controleren we bij grote updates van Android en iOS altijd even de apps die we hebben gemaakt. Hebben we geen lopend (onderhouds)contract met de klant, dan monitoren we niet continu of de apps nog werken. Daarom is het goed als opdrachtgever zijnde om (de Android- en iOS-versies van) je eigen app af en toe uit te proberen.

Stel nu dat er een grote update van Android of iOS is geweest. Werkt een app die we hebben gemaakt daardoor niet meer? Dan zullen we het – onderhoudscontract of niet – hoe dan ook fiksen. Signaleren we dat er user interface-veranderingen zoals andere kleuren of buttons zijn opgetreden, dan overleggen we met de klant of dat dit hersteld moet worden.

Meten en doorontwikkelen

Meten en doorontwikkelen helpt om het succes van je app te vergroten. Meten kan door een tool voor in-app analytics zoals Google Analytics of Fabric te integreren. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel gebruikers er zijn, wanneer en hoe lang ze de app gebruiken, hoe de screen flow eruitziet en wat de conversie is. Op basis van deze inzichten kun je je appmaker vragen om de app door te ontwikkelen.

Een app laten maken door Pinch

Overweeg je om een app te laten maken door Pinch? Dan kies je voor een gerenommeerd mobiel development agency met een fullservice-aanpak. Naast programmeren doen we ook zaken als conceptontwikkeling, user experience, visuals, hulp bij het in de markt zetten van de app en nazorg. Daardoor kunnen we de hoogste kwaliteit binnen het hele proces garanderen en het succesvol in de markt zetten van apps stimuleren.

Op basis van onze uitgebreide ervaring (we hebben inmiddels meer dan 100 apps gemaakt!) denken we actief mee met onze klanten: wat is het échte probleem dat je wilt aanpakken en hoe kan een app dat het beste realiseren? Neem vrijblijvend contact met ons op als je wilt sparren over je app.

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!