Met zes mensen op de loonlijst, een groot kantoor met groeipotentie en twee gastenverblijven kunnen we tevreden constateren dat Pinch Málaga op volle toeren draait. Terugkijkende is er, bijna een jaar na het officieuze startschot, ongelooflijk veel bereikt. De vier developers werken aan mooie projecten. Klanten in Nederland zijn tevreden. En het remote werken loopt op rolletjes. Tegelijkertijd liggen er nog wat uitdagingen, zo blijkt het vinden van goede medior en senior developers moeilijker dan gedacht.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel…
…sprak een beroemde filosoof ooit. Voor Pinch is en blijft het een groot nadeel dat de arbeidsmarkt voor app-developers bijzonder moeilijk is. Daar tegenover staat het mooie voordeel dat er nu een tweede vestiging up and running is in het historische centrum van het zonnige Málaga, waar vier getalenteerde en gemotiveerde developers werken.
Via corona naar Málaga
Nog zo’n nadeel waar een voordeel aan kleeft: de coronapandemie bracht het remote werken in de lift. “In volledig remote werken hadden we bij Pinch vroeger weinig vertrouwen”, legt oprichter en partner Menno Biesiot uit. “Door corona moesten we wel. Dat ging gelukkig heel goed. En alles wat niet zo goed ging, hebben we geleerd. Zo zijn we op het spoor van een kantoor in Málaga gekomen. Kun je volledig online werken? Dan maakt het immers niet uit of mensen in Spanje zitten of in Nederland.”
Slacken i.p.v. op de schouder tikken
Remote werken is weliswaar anders dan naast elkaar zitten, maar niet beter of slechter. Dat stelt Lorenzo Velasco, die in november 2021 – nog voordat het fysieke kantoor opende – als eerste Pinch-developer in Málaga aan de slag ging. “In plaats van dat je collega’s op de schouder tikt, spreek je ze nu aan op Slack. Dankzij tools als Google Meet, Slack, Jira, Bitbucket en Git maakt het voor ons als developers niet uit waar ter wereld we ons bevinden, al is het wel handig dat we in dezelfde tijdzone zitten.”
Agile werken op afstand
Velasco legt uit hoe dit werken op afstand er in de praktijk uitziet. “Binnen de agile werkwijze van Pinch houden we dagelijks een stand-up met alle collega’s die aan een project werken. Vaak zijn klanten daar ook bij aanwezig. Deze meetings gaan vooral over de technische aspecten, de rest van de communicatie verloopt via de projectmanager. Na de stand-up ga ik zelfstandig ontwikkelen. Aan het einde van een sprint, die in de regel twee weken duurt, houden we een kleine demo waarbij we een testversie met de klant delen. Ook houden we dan een ‘retrospective’, oftewel een evaluatie waar actiepunten uit voortkomen. Dit gaat dus allemaal online.”
Pinch-cultuur overbrengen
Vertrouwen onder elkaar, flexible achievers, fouten durven te maken, een platte organisatie waarin iedereen elkaar aanspreekt: het zijn belangrijke waarden binnen de Pinch-cultuur. Waar het remote werken van meet af aan vlekkeloos verloopt, heeft het tot stand brengen van de Pinch-cultuur wat meer om handen. Biesiot: “We doen er alles aan om onze cultuur in Málaga neer te zetten. Ieder lid van het managementteam geeft bijvoorbeeld een presentatie over Pinch als ‘ie daar is. En we hebben laatst het Málaga-team naar Amsterdam laten komen voor een bedrijfsfeest.”
Bovendien zijn de twee gastenverblijven een belangrijk instrument, stelt de medeoprichter van Pinch. “Als de verblijven af zijn, komen er meer mensen vanuit Nederland. Iedereen mag één keer per jaar gaan, Pinch betaalt de vlucht en het verblijf is natuurlijk gratis. Mensen in Nederland staan te popelen. Met die vele bezoekjes waait de cultuur vanzelf een stuk meer mee over, daar ben ik van overtuigd.”
Twee à drie dagen op kantoor
Málaga is nu eenmaal geen Amsterdam, dus de cultuur zal ook nooit identiek zijn. Biesiot: “Ze bouwen een eigen cultuur, die hopelijk zoveel mogelijk op die van ons lijkt. Vanwege de bedrijfscultuur moeten Pinchers in Málaga – in tegenstelling tot Pinchers in Nederland – minstens twee à drie dagen per week naar kantoor komen. Dit betekent dat mensen in of rondom Málaga moeten wonen. Zeker, dit bemoeilijkt het vinden van goede mensen. Maar het onderstreept hoe hoog we de Pinch-cultuur hebben zitten.”
Spaanse vs. Nederlandse cultuur
Pinch koos mede voor Málaga vanwege de kleine culturele verschillen tussen Spanje en Nederland. Hoe pakt dit uit in de praktijk? Developer Velasco: “Ik ben nog nooit tegen culturele issues aangelopen. Met Pinchers klikt het altijd goed, we delen bijvoorbeeld hetzelfde gevoel voor humor. Het contact met klanten verloopt in de regel ook vlekkeloos, al is dat natuurlijk wat formeler van aard.” Biesiot: “Met name bij het design zijn culturele finesses van belang en dat wordt helemaal in Nederland gedaan. Tussen de klant en de developers zit bovendien altijd een projectmanager die eventuele culturele verschillen kan ‘vertalen’.”
Velasco: “Een belangrijk cultureel verschil is wel dat er in Spanje veel hiërarchie is binnen bedrijven, terwijl Pinch een superplatte organisatie is. Dat waardeer ik enorm: ik kan altijd mijn mening geven en je kunt iedereen aanspreken, dat verbetert de communicatie.”
Groot kantoor middenin het centrum
Hoewel Velasco al sinds november vorig jaar in dienst is, is het fysieke kantoor in Málaga – na een intensieve zoektocht – pas in mei geopend. As we speak wordt er een tussenmuur gesloopt, waardoor het kantoor wordt samengesmeed met het naastgelegen kantoor. Biesiot: “Zo ontstaat een grote werkplek waar een man of twintig kan werken. Dankzij een keuken en twee gastenverblijven met eigen badkamer kunnen we ook permanent mensen uit Nederland accommoderen.” Zowel het kantoor als de locatie zijn volgens Velasco perfect: “We zitten middenin het centrum met talloze leuke restaurantjes en cafés op loopafstand.”
Voor Biesiot was het opzetten van het kantoor een hobbelig pad. Toch heeft hij genoten van het hele project. “Je moet je Nederlandse pet afzetten, gewoon meegaan met de Spaanse flow en accepteren dat regeldingen daar nu eenmaal wat langer duren.”
Lokale recruiter
Evenals het kantoorproject verloopt ook de talentenjacht iets minder snel dan stiekem gehoopt, vertelt de partner. “De goede mensen liggen er zeker niet voor het oprapen. Junioren vinden gaat overigens goed. Mede dankzij een samenwerking met de universiteit, die ook stagiairs aanlevert. Medioren en senioren vinden is echter lastiger. We hebben pas één senior aangenomen, een Android-developer. Het liefst zouden we ook Flutter- en iOS-senioren hebben zodat die de junioren kunnen begeleiden. We hoopten het te voorkomen, maar we staan nu op het punt om een lokale recruiter in de arm te nemen.”
Ik Vertrek-perikelen
Al met al kijkt Biesiot, de grote kartrekker van de Málaga-vestiging, met veel voldoening terug op deze hectische periode. “Door onze goede voorbereidingen zijn Ik Vertrek-achtige perikelen ons bespaard gebleven. Onze office manager, die mijn rechterhand was, spreekt bijvoorbeeld Spaans en kent het land goed. Toch ging alles anders dan verwacht. Zit je erin, dan vind je dat het niet snel genoeg gaat. Maar nu ik achterom kijk, zie ik dat we ongelooflijk veel bereikt hebben. Er staat immers een serieus kantoor met zes mensen op de loonlijst en veel groeipotentie.”