Whitelabel apps lijken het ei van Columbus, aangezien je niet voor iedere extra app het wiel opnieuw moet uitvinden. In zekere zin klopt dat ook, getuige de vele whitelabels die Pinch voor onder meer kranten, radiozenders en reis-apps heeft gemaakt. Whitelabel apps hebben veel pluspunten, maar kennen ook de nodige uitdagingen. We zoomen in op de vraag: wat zijn de voordelen en beperkingen die bepalen of dat het voor jouw organisatie slim is om een whitelabel app te laten maken?
Whitelabel app: hoe pak je dat aan?
WAT IS EEN WHITELABEL applicatie?
Een whitelabel app is zo opgezet (of in veel gevallen: zo omgebouwd) dat hij makkelijk en snel reproduceerbaar is voor andere organisaties of merken. Dat wil zeggen: er is één codebase voor meerdere apps. Hoewel de achterkant gelijk is, kan de voorkant van de app – die onder meer bestaat uit logo’s, visuals, kleuren en typografie – voor iedere applicatie wezenlijk anders zijn.
Op een enkele uitzondering na (zoals Pubble, waarover later meer) ontwikkelen wij whitelabel apps niet from scratch als zijnde whitelabel. Nee, meestal bouwen we succesvolle apps die we in opdracht van onze klanten hebben gemaakt later om tot whitelabel. Daarvoor trekken we binnen de code als het ware eerst alles los, waarna we het design eruit halen en alles opnieuw indelen zodat de app voortaan gemakkelijk in een nieuw jasje gestoken kan worden. In technische zin heb je nu een whitelabel app staan die beheersbaar is via een paar simpele stappen.
Architectuur: API’s en modulair
Belangrijk bij een whitelabel app is dat alle apps dezelfde architectuur hebben, anders kun je ze niet vanuit één codebase managen. Daarvoor moeten ze ook allemaal dezelfde API-structuur hebben. Pas je dat namelijk op een gegeven moment aan, dan doet dit het hele whitelabel-principe de das om doordat je veel tijd kwijt bent aan het custom maken van één specifieke app.
Een ander belangrijk principe bij whitelabels is een modulaire architectuur. Niks mag vastgeklemd zitten in het geheel, iedere module moet je zonder frictie kunnen toevoegen of verwijderen. Bij whitelabel apps is het namelijk, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, mogelijk om per app bepaalde modules aan of uit te zetten. Dit gaat meestal niet zozeer om functionaliteiten, maar om smaken of variaties. Neem ‘onze’ whitelabel apps NRC Audio en DS Podcast: waar NRC grote blokken in de grid heeft, zijn ze bij De Standaard een stuk kleiner.
WAT ZIJN DE VOORDELEN?
Het whitelabel-concept is altijd goed om in het achterhoofd te houden, aangezien het een aantal hele grote voordelen heeft. Allereerst: je kunt de ontwikkelkosten als het ware uitsmeren over meerdere apps, dus je initiële investering per app is een factor zoveel lager. Voor nieuwe apps hoeven eigenlijk alleen de huisstijlelementen op maat te worden gemaakt. In het verlengde daarvan: één codebase betekent ook dat je de gekoppelde apps allemaal relatief eenvoudig en voordelig kunt onderhouden en doorontwikkelen.
Er zijn nog meer voordelen. Hoewel whitelabel-applicaties dezelfde codebase gebruiken, kunnen ze er aan de voorkant helemaal anders uitzien. De huisstijl van een merk of organisatie is namelijk volledig te personaliseren. Tot slot: debugging is in de regel een tijdrovende en dus kostenintensieve taak, bij whitelabel apps hoef je gelukkig slechts één keer te debuggen voor alle apps.
Wat is het nadeel?
Het grote nadeel van whitelabel apps zal inmiddels duidelijk zijn: grote aanpassingen voor individuele apps zijn niet mogelijk. Althans: het kan wel, maar dan moet óf de codebase worden aangepast die geldt voor alle apps óf je moet ervoor kiezen om te breken met whitelabel en de app in kwestie af te splitsen.
UITDAGINGEN RONDOM WHITElabel
De eerdergenoemde uitdaging rondom de API-structuur kan moeilijk worden onderschat: we benadrukken graag dat whitelabel alleen werkt wanneer er sprake is van dezelfde koppelingen.
Daarnaast geldt dat whitelabel zeker niet per se een kip met gouden eieren is. Een andere app kun je, nog los van intellectueel eigendomsrecht, niet zomaar nabouwen zolang ‘ie niet exact hetzelfde moet zijn. Daarnaast zal het ook niet heel veel sneller gaan dan bij een app met een totaal nieuw concept. Wij zeggen het altijd zo: een bouwvakker die voor de zesde keer een huis bouwt kan het niet sneller of goedkoper, maar hij weet wel beter hoe het moet.
ONZE ERVARING MET WHITELABEL
Pinch heeft veel ervaring met whitelabel apps en we vinden altijd een geschikte oplossing voor klanten die een whitelabel concept willen. Een aantal voorbeelden uit onze stal:
1. Pubble
De Pubble-app is, tot nog toe als enige, door ons van meet af aan gebouwd als whitelabel. Pubble is een productiesysteem voor uitgeverijen. Met onze app, die helemaal is geënt op de API van Pubble, kunnen uitgeverijen die het Pubble-systeem gebruiken content gemakkelijk doorplaatsen in een app voor hun eigen titel(s).
2. Regionale dagbladen
Voor een groot aantal Nederlandse en Belgische regionale dagbladen van Mediahuis, van Noordhollands Dagblad en De Gooi- en Eemlander tot Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, hebben we apps gebouwd die per titel hun eigen look & feel hebben.
3. NRC Audio en DS Podcast
In opdracht van uitgeverij Mediahuis hebben we podcast-apps voor NRC en de Belgische krant De Standaard (DS) ontwikkeld.
4. Qmusic, Willy en Joe
Qmusic en de Belgische radiozenders Willy en Joe hebben alle drie een app met dezelfde codebase.
5. GoHere
De reistip-applicatie van GoHere wordt ook als whitelabel aangeboden aan bedrijven binnen de reisbranche. Bedrijven als Transavia, Au Pairs Exclusive en Visit Morocco profiteren van een zeer complete applicatie in hun eigen huisstijl, voor slechts een fractie van de totale ontwikkelkosten van de app.
6. Travel Diaries en Baby Diaries
Toen de reisbranche door corona stilviel, heeft Pinch de reisdagboek-app Travel Diaries omgebouwd tot app. Daardoor kon de babydagboek-app Baby Diaries in twee weken tijd worden ontwikkeld. Wie weet komen er in de toekomst nog meer Diaries-apps.
APP LATEN MAKEN DOOR PINCH
Of we nu van meet af aan een white label concept maken of later een applicatie ombouwen: de whitelabel apps die wij ontwikkelen, meten zich altijd met de beste apps in de stores. Een app laten bouwen door Pinch betekent nauw samenwerken met een team bevlogen experts.
Pinch is een mobile development agency uit Amsterdam. We zijn opgericht in 2011 en hebben inmiddels meer dan 100 apps gebouwd. Naast native iOS- en Android-apps ontwikkelen wij ook Flutter-apps, waarvoor we een dedicated team hebben.
Lees ook ons artikel Is Flutter de toekomst voor apps?