Wat levert een goede app op?

Overweeg je een app te laten ontwikkelen? Dan is het goed om jezelf eerst af te vragen: wat levert een goede app eigenlijk op? Naast voor de hand liggende voordelen als omzet genereren en service bieden, kun je ook denken aan kostenbesparingen, klantenbinding en data verzamelen. Op de volgende zes manieren kun je rendement halen uit je app-investering.

1. Meer omzet genereren

In 2020 werd wereldwijd maar liefst 319 miljard dollar omzet geboekt via mobiele apps (bron: Statista). Verdienmodellen om op directe wijze geld te verdienen met een app zijn bijvoorbeeld in-app aankopen, een paywall en in-app advertenties. Daarnaast kan een app een extra verkoopkanaal voor je producten of dienst opleveren. Niet alleen via directe verkopen, maar ook door reserveringen of offerteaanvragen. Er zijn tevens indirectere manieren om dankzij een app meer omzet te genereren, waaronder klantenbinding en het verzamelen van data.

2. Kostenbesparingen

Een goede app kan helpen om kosten te besparen. Door toegankelijke in-app informatie en communicatie te bieden, kun je besparen op kosten voor je klantenservice. Daarnaast maken veel bedrijven tegenwoordig gebruik van apps om bedrijfsprocessen efficiënter te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een portaal of digitaal formulier waarmee magazijnmedewerkers of veldwerkers gemakkelijk gegevens kunnen inschieten in een (ERP-)systeem.

3. Service verbeteren

Veel apps hebben als hoofddoel om de service te verbeteren en daarmee de customer experience te boosten. Denk bijvoorbeeld aan mogelijkheden als:

  • verhuizingen doorgeven
  • op- of afschalen van producten of diensten
  • inzicht in het gebruik (aan de hand van dashboards met grafieken)
  • contact opnemen met één druk op de knop
  • bijhouden van bestellingen en verzendingen
  • personaliseren van content of aanbiedingen.

Ook het vergemakkelijken van de manier waarop mensen producten of diensten kunnen aanschaffen is een manier van service leveren. Een goed voorbeeld is de Amazon-app, die al meer dan 500 miljoen keer is gedownload in de Google Play-store.

4. Klantenbinding

Door de mogelijkheden om te informeren, communiceren, personaliseren en waarde toe te voegen kun je met een goede app de klantenbinding naar een hoger plan tillen. Informeren en communiceren kan bijvoorbeeld door een chat, het aanbieden van content en push-berichten. Kun je klanten sneller en beter support bieden? Dan is de kans kleiner dat ze een slechte review over je schrijven en juist groter dat ze je aanbevelen bij anderen. Via exclusieve en persoonlijke aanbiedingen of loyaliteitsprogramma’s zorg je dat klanten trouw blijven aan je merk. Ook is een app een handige manier om feedback van klanten te verzamelen, zodat je je producten, diensten of service weer kunt verbeteren.

Een effectieve manier om klanten aan je te binden is daarnaast om waarde toe te voegen via gratis functionaliteiten die relateren aan je merk. Zo kun je met de IKEA Place-app via augmented reality kijken hoe meubels in jouw huis staan en biedt de app Makita Mobile Tools allerlei digitale gereedschappen via je smartphone aan, zoals een waterpas en een geluidsmeter.

5. Naamsbekendheid verbeteren en vergroten

Een app kan op verschillende manieren helpen om je naamsbekendheid te verbeteren en vergroten. Door gebruikers op intensieve wijze kennis te laten maken met branding-elementen zoals je bedrijfsnaam, logo en kleurencombinaties, verstevig je de bekendheid met je merk.

Zijn bestaande klanten door het gebruik van jouw app tevredener over jouw bedrijf? Dan verbetert je net promoter score (NPS) en wordt het waarschijnlijker dat ze jouw producten of diensten aanbevelen bij anderen. Tot slot kan een app helpen om exposure te genereren door bijzondere of waardevolle functionaliteiten. Denk maar aan Tinder: zonder het swipen van profielfoto’s was deze datingservice nooit zo beroemd geworden.

6. Data verzamelen

Data is het nieuwe goud, zo klinkt het vaak. Apps kunnen data verzamelen en je daardoor inzicht geven in je klanten en het gebruik of de aankoop van je producten of diensten. Een waarschuwing is hier op zijn plaats: ook voor apps geldt gewoon de privacywet AVG. Dit betekent dat het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens aan strenge regels is gebonden.

Een app laten maken door Pinch

Pinch is een bekende agency voor mobile development. Inmiddels hebben we meer dan honderd (Android-, iOS– en Flutter-)apps ontwikkeld. Wil je door ons een app laten bouwen? Dan werk je nauw samen met enthousiaste specialisten en houdt een vaste projectmanager de regie over zowel het proces als de communicatie. Een goede app maken, zo weten wij, omvat meer dan slechts het bouwen van de techniek. Daarom ontzorgen wij je ook wat betreft conceptontwikkeling, visueel en interactieontwerp, technische ontwikkeling en nazorg.

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!