FAQ

Bij het maken van apps hanteren wij altijd een min of meer vaststaande werkwijze. Centraal daarbij staat een twaalfstappenplan, dat begint met het vaststellen van de ambitie en eindigt met de app-lancering. Doorgaans bieden we, in overleg met de klant, ook nazorg in de vorm van updates en doorontwikkelen.

Het twaalfstappenplan ziet er als volgt uit:
1. Wat is jouw ambitie?
2. Wat is het speelveld?
3. Wat is de belangrijkste doelgroep?
4. Wat is de belofte aan de doelgroep?
5. Definiëren van de positie in de markt
6. Definiëren van de propositie
7. App-concept en KPI’s
8. Vaststellen scope
9. Interaction design (UX)
10. Visual design (VD)
11. App-ontwikkeling
12. Lancering

Wil je weten wat de stappen precies inhouden? Bekijk dan de pagina over onze werkwijze.

Soms doen we alle stappen, grote klanten haken meestal in bij stap 6 of 7.

Goed om op te merken: bij stap 12 houdt het doorgaans niet op. Ook zaken als het monitoren van het succes van de app, doorontwikkeling op basis van voortschrijdende inzichten en het repareren van bugs kunnen we voor rekening nemen. Per klant maken we daar afspraken over. 

Het overgrote deel van de apps die wij ontwikkelen, is voor de mobiele besturingssystemen Android en iOS. Omdat het besturingssysteem voor iPads iPadOS dezelfde architectuur heeft als iOS, kunnen onze iOS-apps in principe ook worden gedraaid op een iPad (soms blokkeren we dit als de UI niet geoptimaliseerd is).

Af en toe ontwikkelen we applicaties voor wearables zoals smartwatches. De Android-versie voor wearables heet Wear OS, die van iOS watchOS. Fabrikanten komen soms met eigen besturingssystemen voor wearables, denk aan Samsung Tizen, Garmin OS en Fitbit OS.

Native Android-apps maken we in Kotlin, native iOS-apps in Swift. Pinch is daarnaast één van de leading partijen in Nederland wat betreft ontwikkeling in Flutter, een cross-platform framework waarmee developers tegelijkertijd iOS- en Android-apps kunnen ontwikkelen. Lees er meer over in onze Flutter-whitepaper.

Wat kost het om een goede app te laten maken? Het is een beetje flauw, maar wij zeggen dan vaak: ‘Wat kost een auto?’ De verschillen tussen een Ferrari en een Kia Picanto zijn immers enorm.

Native functionaliteiten zoals camera en GPS, een backend-integratie, purchases: het zijn allemaal zaken die een enorme stempel drukken op de kosten.

Grofweg zijn er drie categorieën apps te onderscheiden:

  • Kleine: relatief eenvoudige apps die een lijstje met data bevatten (15.000 tot 30.000 euro per platform, dus iOS of Android).
  • Middelgrote: apps met dataconnectiviteit en native functionaliteiten (30.000 tot 70.000 euro per platform).
  • Uitgebreide of ingewikkelde apps: apps met heel veel functionaliteiten waarbij alles custom-made is (vanaf 100.000 euro per platform).

Lees meer over de kosten van app

Voorbereiden, ontwerpen, goedkeuren, developen, testen: het ontwikkelen van een app omvat veel meer dan alleen het programmeren. Een nieuwe – goede – app kan daarom niet volgende week al klaar zijn.

Gemiddeld komen we uit op een minimale periode van twaalf weken na goedkeuring van de offerte. Grotere apps vergen minstens zo’n vier maanden, de allergrootste apps die we bouwen ongeveer vijf tot zes maanden.

Lees er meer over op onze pagina Hoe lang duurt het om een app te ontwikkelen?

Producten verkopen, kostenbesparingen realiseren, de klantervaring verbeteren, data verzamelen, je naamsbekendheid vergroten: er zijn tal van redenen om een app te laten maken.

Maar waarom specifiek een app? Apps hebben een aantal voordelen. Zo zijn ze bijvoorbeeld, in tegenstelling tot websites, ook offline te gebruiken. Bovendien bieden ze de beste mogelijkheden voor ‘native’ (oftewel hardwaregebonden) functionaliteiten zoals camera, microfoon, GPS en push-notificaties. Ook is een app ideaal voor het vereenvoudigen en versnellen van dagelijkse handelingen, van een WhatsApp’je sturen tot je bankzaken regelen.

Lees er meer over in ons artikel Een app laten maken: wanneer is het interessant?

Wat wij het allerliefste doen: apps maken van concept tot lancering. Omdat wij echt focussen op apps bouwen én onze developers graag samen met elkaar iets geweldigs neerzetten, willen wij onszelf niet op het vlak van detachering begeven. Daarom is het bij Pinch niet mogelijk om een developer of development-team in te huren.

Wel kunnen we wat voor je betekenen als je gerichte ondersteuning zoekt bij een onderdeel. Bijvoorbeeld wanneer een andere partij al een design heeft gemaakt en jij daar nog een goede ontwikkelaar bij zoekt. Of als je zelf goed kunt programmeren, maar je wilt een specialist het design laten maken. 

Een app laten ontwikkelen is als een huis laten bouwen: het duurt altijd iets langer dan je van tevoren denkt. Ook zul je voldoende betrokken moeten zijn bij en tijd dienen te steken in de ontwikkeling. Hoe betrokkener je bent, hoe beter de app wordt. Voor de hand liggend, maar toch: een app laten ontwikkelen is niet goedkoop. Zoals je hier kunt lezen, kost een relatief eenvoudige app al snel 15.000 euro per platform (iOS of Android). Tot slot: met het lanceren van een app alleen ben je er niet. Je app moet onderscheidend vermogen hebben én met de nodige promotie in de markt worden gezet. Lees er meer over op onze pagina Waar moet je rekening mee houden als je een app maakt?

Zonder onszelf al te veel op de borst te willen kloppen, durven we wel te stellen dat we een bijzonder hoog serviceniveau hebben. Allereerst door onze fullservice-aanpak: naast programmeren doen we ook zaken als conceptontwikkeling, user experience, visuals, hulp bij het in de markt zetten van de app en nazorg.

Daarnaast zijn we zeer flexibel: klanten hebben direct contact met de app-makers en kunnen ons altijd bereiken bij problemen.

Tot slot helpen wij de klant door geen gouden bergen te beloven, maar altijd transparant en realistisch te zijn over het mogelijke succes van de app.

Lees meer over onze service in dit artikel

Door onze fullservice-aanpak kunnen we de hoogste kwaliteit binnen het hele proces garanderen en het succesvol in de markt zetten van de app stimuleren. Het houdt niet op bij de lancering: afhankelijk van de afspraken blijven we na de release actief monitoren, meekijken en eventueel doorontwikkelen.

Wat daarnaast belangrijk is: we maken niet klakkeloos waar een klant om vraagt. We vragen altijd door voordat we gaan designen of programmeren. Wat is het échte probleem dat je wilt aanpakken met je app? Is jouw idee daarvoor de beste oplossing of kunnen wij op basis van onze ervaring een beter concept neerzetten? Daarbij zijn we altijd eerlijk in onze communicatie naar de klant: we zullen het benoemen als we denken dat een idee niet levensvatbaar is. 

Er zijn verschillende verdienmodellen voor apps, die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. De meestgebruikte verdienmodellen zijn:

  • Freemium: de app is gratis te downloaden, voor bepaalde ‘premium’ functionaliteiten moet je betalen.
  • In-app aankopen: ook bij dit model is de app gratis te downloaden, binnen de app kun je bepaalde fysieke of virtuele dingen kopen.
  • Paywall: het downloaden van de app is gratis, een deel van de content wordt pas bereikbaar zodra de gebruiker betaalt.
  • In-app advertenties: binnen een gratis app worden er advertenties getoond die meestal worden aangeleverd door een advertentienetwerk.
  • Betaalde apps: gebruikers betalen een eenmalig bedrag bij het downloaden van de app in de app store.
  • Abonnement: de gebruiker betaalt maandelijks een vast (vaak laag) bedrag om gebruik te kunnen maken van de app of bepaalde premium functionaliteiten.
  • Sponsoring: in de vorm van beloningen en promoties wordt reclame geïntegreerd in de gebruikerservaring, zodat gebruikers geen advertenties te zien krijgen.

Goed om op te merken: lang niet altijd hoeft een app binnen één van deze modellen te vallen om economisch levensvatbaar te zijn. Apps kunnen ook bedoeld zijn om bijvoorbeeld kosten te besparen (denk aan alle internetbankieren-apps), de klantenbinding te vergroten, de drempel om een product te kopen te verlagen (zoals de Uber-app) of data te verzamelen over klanten.

Lees er meer over in ons artikel Welk verdienmodel kun je het beste inzetten voor een app? 

Absoluut. Er geldt wel een mits. Als er een bug in de app zit, repareren we dat vrijwel altijd kosteloos. Over het doorontwikkelen van een app op basis van voortschrijdend inzicht kunnen we (financiële) afspraken maken. Omdat iedere klant andere wensen en budgetten heeft op dit vlak, zijn dit soort afspraken altijd maatwerk.

Het klinkt aantrekkelijk: geld besparen door een app te laten maken in India, de Filipijnen of Oekraïne. In de praktijk, zo hebben we ook zelf ervaren middels experimenten, loopt outsourcing vaak uit op een deceptie.

Omdat buitenlandse bureaus precies maken wat je vraagt zonder kritisch mee te denken en daarover tijdig terug te koppelen, kunnen er fikse vertragingen en kostenoverschrijdingen optreden.

Daarnaast is de communicatie vaak lastig en traag door het tijdsverschil en wordt het door opdrachtgevers als een nadeel ervaren dat direct contact met de app-makers niet mogelijk is.

Lees er meer over in ons artikel App laten maken in Nederland en outsourcing: het verschil.

Goede apps kunnen op verschillende manieren rendement opleveren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meer omzet genereren, bijvoorbeeld doordat je beschikt over een extra verkoopkanaal.
  • Kosten besparen: zo kan een app je klantenservice werk uit handen nemen of bedrijfsprocessen efficiënter maken.
  • Het verbeteren van je service, onder andere doordat klanten hun gegevens kunnen aanpassen of inzicht krijgen in hun gebruik.
  • Klantenbinding.
  • Je naamsbekendheid verstevigen of vergroten.
  • Data verzamelen over klanten, producten of diensten.

Lees er meer over in ons artikel Wat levert een goede app op?

iOS en Android zijn mobiele besturingssystemen. Het is als het ware software die tussen de hardware en de gebruiker zit, waardoor het mogelijk wordt om functionaliteiten van en apps op je smartphone of tablet te gebruiken. iOS is het besturingssysteem van Apple dat op iPhones en iPads zit, Android van Google zit op praktisch alle andere mobiele apparaten.

Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen de platformen, zo is iOS closed-source en Android open-source, kun je met iOS geen apps buiten de App Store om installeren en biedt Android meer personalisatiemogelijkheden.

Meer weten over de verschillen? Lees dan ons artikel Wat zijn iOS en Android? 

Superhandig. Met dit door Google ontwikkelde framework kunnen developers namelijk tegelijkertijd (o.a.) iOS- en Android-apps ontwikkelen. Niet alleen kunnen apps met Flutter sneller en voordeliger worden gebouwd, het framework biedt ook voordelen op het gebied van user interface, visuele ervaring en updates van het besturingssysteem.

Met Flutter kun je veel verschillende soorten apps bouwen, maar het is minder geschikt voor hardware-intensieve mobiele applicaties zoals games. Omdat volop wordt ingezet op de doorontwikkeling én het framework inmiddels wordt gebruikt door tal van grote bedrijven zoals Toyota, BMW, Philips Hue en iRobot, verwachten wij een zonnige toekomst voor Flutter.

Lees er meer over op onze pagina Wat is Flutter? 

Twijfel je voor een (digitale) dienst tussen een website en een app? Dan is het goed om te beseffen dat apps zich onderscheiden door een aantal kenmerken. Zo werken ze ook als er geen internetverbinding is en kunnen ze native functionaliteiten van smartphones zoals GPS, camera, microfoon en push-notificaties gebruiken.
Zeker, een app laten maken is een kostbaar proces. Maar een app kan wenselijk of zelfs noodzakelijk zijn wanneer bijvoorbeeld offline gebruik of native functies cruciaal zijn, de handelingen in de app op dagelijkse basis moeten gebeuren en je jongere doelgroepen wilt bereiken.
Lees er meer over in ons artikel Wanneer is het interessant om een app te laten maken?

UX en UI zijn belangrijke concepten bij app-ontwikkeling. Bij user experience (UX) draait het om de algemene ervaring van een gebruiker met een product, die de hele user journey bestrijkt. Het doel van UX is om de ervaring van de gebruiker te verbeteren, waarbij bijvoorbeeld gebruiksgemak en efficiëntie belangrijk zijn.

User interface (UI) betreft de interactie tussen gebruikers en computersystemen. UI-designers maken een app, website of platform aantrekkelijker en bruikbaarder door een visueel design toe te voegen, onder meer door het ontwerpen van schermen, knoppen en formulieren.

Ontdek in ons artikel wat precies de verschillen en overeenkomsten zijn tussen UX en UI.

Er staan miljoenen apps in de app stores, hoe zorg je dan dat jouw app een succes wordt? Toegegeven: dat is niet makkelijk. Een businessplan helpt niet alleen om het probleem dat je wilt oplossen, de branche, de klant en de concurrentie te begrijpen, maar ook om solide plannen te maken voor de ontwikkeling, exploitatie en marketing van de mobiele app. We delen enkele do’s en don’ts om je op weg te helpen bij het maken van een businessplan.

Mooi, je app is in technisch opzicht helemaal klaar. Wacht nog even met achterover leunen, want er moeten nog een hoop zaken geregeld worden. Van de store submission tot juridische documenten en van een campagne tot monitoren van het gebruik. Aan de hand van deze checklist kun je niet alleen zorgen voor een soepele release in de Google Play Store en Apple App Store, maar ook voor succes van je app na de livegang. 

Het publiceren van een app in de Apple App Store en Google Play is niet gratis. We leggen uit met welke kosten je rekening moet houden als je wilt dat je iOS- en Android-app beschikbaar is in deze stores. 

Als we het hebben over ‘mobiele app’ wordt doorgaans een native app bedoeld. Er bestaan nog drie andere architecturen voor mobiele applicaties: web app, hybrid app en progressive web app (PWA). Wat is het verschil tussen deze soorten applicaties? En welke architectuur kun je het beste kiezen? Lees meer.