De virtuele dromen van een iOS developer

Jason is ruim 7 jaar iOS developer bij Pinch geweest met een specialisatie in het ontwikkelen van games en VR toepassingen. Binnenkort volgt hij zijn droom en wordt hij frontend lead developer bij de Eindhovense start-up DXRS dat samen met Pinch AR apps ontwikkelt. We spraken Jason over de laatste ontwikkelingen op het gebied van AR en VR. 

Jason, wat was jouw rol bij Pinch?

Ruim 7 jaar lang heb ik tientallen iOS apps ontwikkeld,  puur dus voor iPhone. Voornamelijk aan de front-end kant, dus. 

Pinch heeft veel klanten in de mediasector, dus ik heb veel gewerkt aan specifieke functionaliteiten voor nieuwsapps van onze klanten. Dit omvat een breed scala aan taken, variërend van het integreren van podcasts en advertentienetwerken tot het ontwikkelen van videospelers. Onze klanten benaderen ons met hun specifieke wensen en wij zetten deze om in op maat gemaakte oplossingen. Deze projecten zijn vaak langdurig en vereisen continue aanpassing en verbetering. Zodra een project is voltooid, blijven we in contact met de klant voor eventuele nieuwe feature requests.

Je bent enorm geïnteresseerd in VR. Wat vind je daar interessant aan?

VR is echt uit de ‘echte’ wereld stappen en iets nieuws creëren. VR maakt het mogelijk om een nieuwe wereld te bouwen en daadwerkelijk ook rond te lopen in die wereld. Waar je bij bijvoorbeeld games zoals GTA iets op een plat beeld speelt, kun je nu een VR bril opzetten en rondlopen in de virtuele wereld die je hebt gemaakt.

 

“Dit concept van ‘virtuele elementen in de echte wereld plakken’ heeft veel potentieel, zowel voor entertainment, zoals games, als voor praktische toepassingen, zoals navigatiehulpmiddelen”

 

Wat is het verschil tussen VR en AR?

Virtual reality (VR) biedt de mogelijkheid om een compleet nieuwe, virtuele wereld te creëren. In tegenstelling tot VR, voegt augmented reality (AR) virtuele elementen toe aan de echte wereld. Deze elementen zijn zichtbaar door middel van een speciale bril of een smartphone.

Bij AR blijft de basis de fysieke wereld waarin we leven, waaraan digitale componenten worden toegevoegd. Een goed voorbeeld hiervan is Google Maps met AR-routebeschrijving. Terwijl je de echte wereld om je heen ziet, worden er virtuele aanwijzingen voor navigatie toegevoegd. Zo sta je in de werkelijke omgeving, maar is de routebeschrijving het enige virtuele element. Dit concept van ‘virtuele elementen in de echte wereld plakken’ heeft veel potentieel, zowel voor entertainment, zoals games, als voor praktische toepassingen, zoals navigatiehulpmiddelen.

Wat vind jij mooie voorbeelden van AR of VR toepassingen?

Een prachtig voorbeeld van de inzet van AI in muziekeducatie is ‘PianoVision’. Dit programma maakt gebruik van augmented reality om een virtuele piano weer te geven, waarbij de noten die gespeeld moeten worden visueel op de corresponderende toetsen ‘vallen’. Dit gebeurt precies op het moment dat je ze moet aanslaan. Het resultaat is een intuïtieve en speelse manier van pianospelen, die afwijkt van de traditionele methoden. Een vergelijkbaar concept is te vinden in het populaire spel ‘Guitar Hero’, waarbij spelers op een gelijkaardige manier gitaar leren spelen. Deze innovaties maken muziek toegankelijker en leuker voor een breed publiek.

Welke recente technologische ontwikkelingen hebben bijgedragen aan de groei van VR, AR en gamification?

Vooral de ontwikkeling van goedkopere chips. Ook bij AI speelt dat een grote rol. Het concept van Chat GPT bestaat echt al jaren, echter was dit alleen mogelijk om te gebruiken door mensen die hele goede computers hadden. Nu de chips relatief goedkoop en sneller zijn, is het voor een veel breder publiek toegankelijk. 

Je gaat  nu bij  DXRS werken aan het ontwikkelen van een AR app. Kun je daar iets over vertellen?

In samenwerking met Amsterdam UMC ontwikkelen we een AR app die patiënten, waaronder slechtzienden of ouderen, wegwijs maakt in een ziekenhuis. Zodat deze doelgroep niet bijvoorbeeld een dag van tevoren naar de locatie hoeft te komen om de route uit te stippelen. Of op de dag zelf veel tijd en energie kwijt is aan het vinden van de desbetreffende route.

Het leuke hieraan vind ik dat ik me als developer nu ook echt onder de mensen begeef. Zo ben ik laatst ook naar het ziekenhuis geweest om te onderzoeken hoe de doelgroep ermee om gaat, hoe de bewoording vanuit de opdrachten wordt geïnterpreteerd en wat er verbeterd kan worden vanuit de development kant. Dat is heel waardevol.

Ga je Pinch missen?

Honderd procent zeker. Ik volg mijn droom om uiteindelijk mijn eigen games te ontwikkelen en uitgeven. Deze stap past daarin. Maar Pinch is een fantastisch bedrijf waar ik super veel heb geleerd en heel toffe apps heb kunnen ontwikkelen. Ik weet zeker dat ik contact zal houden, want de mensen zal ik nog het meest missen!

Succes Jason!

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!