Uitgevers van huis-aan-huisbladen hebben het moeilijk. Een app helpt om het bereik te vergroten, meer advertentie-inkomsten te genereren en nieuwe verdienmodellen te introduceren. In samenwerking met uitgeefplatform Pubble heeft Pinch een whitelabel-app voor lokale uitgeverijen ontwikkeld. Tegen een minimale investering beschikken ze over een hoogwaardige app.
Een app voor de lezers
Stiekem zijn we er best wel een beetje (heel erg) trots op. Dankzij onze whitelabel-app kunnen uitgevers die gebruikmaken van het Pubble-uitgeefplatform een hoogwaardige app in hun eigen huisstijl presenteren aan hun lezers. Misschien wel het mooiste? De initiële investering is gering en de maandelijkse licentieprijs laag. Voordat we meer vertellen over onze kersverse app, schetsen we eerst wat achtergronden en leggen we uit hoe apps uitgevers van (lokale) print media helpen om digitaal te transformeren.
De belangrijke rol van huis-aan-huisbladen
Met ruim 7 miljoen wekelijkse lezers zijn de ongeveer 400 huis-aan-huisbladen een belangrijke speler in het Nederlandse medialandschap. Deze kranten zijn gratis, verschijnen iedere week en worden huis-aan-huis verspreid. Ze bevatten lokaal en soms regionaal nieuws, bijzondere verhalen, gemeentelijke berichten, columns, culturele berichten en ingestuurde boodschappen over bijvoorbeeld evenementen of voorstellingen.
Waar journalisten van regionale dagbladen in de regel beperkte antennes hebben op lokaal niveau omdat ze verslag moeten doen van een groter gebied, dringen huis-aan-huisbladen door tot in de haarvaten van de samenleving. Daardoor vervullen ze een belangrijke controlerende functie in onze maatschappij. “Lokale journalisten kennen de gemeentelijke politiek en de behoeften van inwoners goed. Ze toetsen de politiek en daarom horen ook lokale media in de democratie thuis,” zegt Paul Teixeira van journalistenvakbond NVJ tegen RTV Noord.
Uitdagingen zetten uitgevers tegen de muur
De uitgevers ervan komen helaas in steeds ruwer vaarwater. Huis-aan-huisbladen verdienen hun geld primair met advertenties. De advertentiemarkt voor lokale media vertoont al jaren een dalende trend. Daar komt bij dat dit soort bladen minder in trek is onder jongere lezers. Tot slot vormt papier een groot probleem. Sinds de coronacrisis was de papierprijs door de gestegen gas- en dieselprijzen al zeer hoog. Na het uitbreken van de Oekraïne-oorlog is de papierprijs verder gestegen én is de beschikbaarheid problematisch geworden, onder meer doordat voorheen 20 procent van het Nederlandse papier uit Rusland kwam.
Menig huis-aan-huisblad is het afgelopen decennium al ten onder gegaan. Een goed voorbeeld is het beroemde Amsterdamse blad De Echo, dat ooit een oplage had van 700.000 stuks maar in 2019 ophield met bestaan.
Apps als oplossing
Steeds meer uitgevers zien in dat de toekomst van huis-aan-huisbladen ligt in online en apps. Méde, om precies te zijn, want print zal blijven bestaan. De meeste bladen hebben al een website, de opmars van apps is pas net begonnen – maar zal ongetwijfeld in een stroomversnelling komen dankzij onze whitelabel-app.
Met apps kunnen uitgevers het bereik gelijk houden of zelfs vergroten, terwijl ze minder papieren exemplaren hoeven te drukken en distribueren. Apps hebben nog een aantal andere voordelen, zoals we uitleggen in dit artikel over de digitale transformatie van uitgeverijen. Zo leveren ze een optimale gebruikerservaring op, kan er makkelijker een jong publiek mee worden bereikt én bieden ze native functionaliteiten zoals push-notificaties, infinite scrolling en swipen.
Nieuwe verdienmodellen dankzij apps
Niet onbelangrijk: apps laten uitgevers van (lokale) print media deuren voor nieuwe verdienmodellen openen. Een bekend model is natuurlijk een betaalmuur, waarbij lezers moeten betalen om bepaalde content te kunnen lezen. Maar ook kun je denken aan een community-module, waarmee je omzet kunt genereren via onder meer ticketing.
Onze whitelabel-app
Oprecht durven wij te zeggen dat onze whitelabel-app voor huis-aan-huisbladen een krachtig instrument kan zijn voor uitgevers in hun (verdere) transformatie naar online. Bij whitelabel worden vanuit één codebase (technisch gezien eigenlijk twee: één voor iOS en één voor Android) meerdere apps ontwikkeld en onderhouden. Dit scheelt aanzienlijk in de development-kosten: je deelt de kosten in plaats van dat je betaalt voor de ontwikkeling van een hele app. Terwijl ieder blad wél zijn eigen look & feel in de app heeft.
De app is beschikbaar voor alle klanten van uitgeefplatform Pubble, waar we een partnership mee zijn aangegaan. Via een API wordt de content ontsloten vanuit het platform naar de app, waardoor uitgevers in één moeite door content kunnen publiceren via print, web én app. Binnenkort staan de eerste 25 huis-aan-huis-apps (afkomstig van een drietal uitgevers) in de app stores.
Functionaliteiten
Dit zijn momenteel de belangrijkste functionaliteiten van de whitelabel-app:
- Newsfeed: nieuwsberichten worden afgewisseld met advertenties.
- Verschillende katernen: bovenaan de newsfeed staan de verschillende katernen (zoals ‘Nieuws’ en ‘Sport’).
- Krant downloaden: voor de nieuwste editie én oudere edities, ingesteld kan worden dat gedownloade kranten automatisch na een bepaalde periode worden verwijderd.
- Zoekfunctie.
- Verschillende leesopties.
Binnenkort worden er extra functionaliteiten toegevoegd, onder andere voor het instellen van een betaalsegment. Op de wat langere termijn komt er ook een uitgebreide, interactieve community-module. Dankzij functionaliteiten voor bijvoorbeeld evenementen, een marktplein (met betaalde posities) en ticketing kunnen uitgevers nieuwe businessmodellen creëren.
Bredere ondersteuning
Pinch is van oudsher groot op het gebied van media-apps, getuige onze mobiele applicaties voor bijvoorbeeld De Telegraaf, NRC, Reformatorisch Dagblad, ANP, Qmusic en NOS. Graag gaan wij het transformatietraject samen met de uitgevers aan, waarbij we meer doen dan alleen het bouwen van een app. Zowel vanuit de kant van advertising als van subscription beschikt Pinch over veel expertise, die we graag delen via bijvoorbeeld workshops en een go to market-plan dat uitgevers op weg helpt.
Een mooi voorbeeld van deze kennisdeling is de recente aanwezigheid van Pinchers Tim Klein Haneveld en Erik Mooibroek op de jaarlijkse dag van branchevereniging voor lokale nieuwsmedia NNP. Daar gingen ze met uitgevers in gesprek over veranderingen van het businessmodel en de bijbehorende kansen.
Over Pinch
Pinch is een mobile development agency uit Amsterdam. Sinds onze oprichting in 2011 hebben we meer dan 100 apps ontwikkeld, waaronder veel (whitelabel-)apps voor media. Wij begrijpen de uitdagingen waar uitgeverijen mee kampen en denken graag (kritisch) mee na over transformatiemogelijkheden op app-gebied. Geregeld organiseren we kennissessies en peer-to-peer-meetings voor professionals binnen de uitgeefwereld.