Bij Pinch staan de medewerkers centraal, daarom zetten twee Pinchers in de spotlight. .. In ruim een decennium tijd heeft UX-designer Ron Middelberg zowel het vak als Pinch volledig zien veranderen. Hij neemt je graag mee wat er allemaal is veranderd, wat wel een constante blijft, zo legt hij uit in dit diepte-interview, is de liefde voor het vak. “Je maakt iets dat het leven van de eindgebruiker makkelijker of leuker maakt. Dat is gewoon tof.”
Van UI naar UX
Pinch is opgericht in 2011, in 2012 stapte Ron Middelberg aan boord. “Ik begon als UI-designer, dat toen nog visual designer heette. We hadden destijds een interaction designer – dat zouden we nu eerder een UX-designer noemen – die zaken als wireframes ontwierp, die ik dan visueel verder uitwerkte. Nadat de interaction designer Pinch verliet, heb ik zijn taken overgenomen. Naarmate Pinch meer klanten kreeg en ons designteam groeide, is mijn rol veel meer verschoven van UI naar interaction en UX design verschoven.”
“Ik blijf het werk fascinerend vinden, onder meer doordat de focus de laatste vijf jaar veel meer is verschoven naar de eindgebruiker. Mede door de snelle veranderingen in het vakgebied kan ik mezelf ook blijven ontwikkelen, dat vind ik belangrijk.”
In de huid van de eindgebruiker
Als UX-designer heeft Middelberg meerdere ‘voelsprieten’, zoals hij het noemt. “Ik zie user experience design als een discipline die raakvlakken heeft met alle aspecten van onze digitale producten waarmee eindgebruikers in aanraking komen. Het belangrijkste is dat we user centric werken. Oftewel: de behoeften van de eindgebruikers moeten zo goed mogelijk terugkomen in het eindproduct. Dit omvat alle gebruikersbelevingen, dus niet alleen het visuele aspect en de interactie, maar ook bijvoorbeeld de snelheid van een app en de tone of voice van de teksten die in een app worden gebruikt.”
Middelberg is bij voorkeur al vanaf de conceptfase bij de ontwikkeling van de app betrokken. “Ik probeer altijd zo goed mogelijk in de huid van de eindgebruiker te kruipen: zouden de persona’s uit onze doelgroep de app ook echt gaan gebruiken? Wordt er in een behoefte voorzien en is de app voor hen eenvoudig in gebruik? Om dit te toetsen en scherp te krijgen houden we bij voorkeur user interviews en doen we aan user testing voor het development proces, maar ook gedurende de lifecycle van de apps.”
Echte nerd
Eerder in zijn carrière werkte de ontwerper voornamelijk aan websites. “Toen ik bij Pinch aan de slag ging, waren mobiele apps nog relatief nieuw. Het was een onontdekt en spannend gebied. Je moest ontwerpen voor een apparaat met touchscreen en een klein schermpje. Prachtig vond ik het. Als echte nerd die al op zijn achtste met computers in de weer was, duik ik graag in nieuwe technologieën.”
‘Je zit heel dichtbij de eindgebruiker’
Ruim een decennium later – zijn jubileum is laatst op gepaste wijze gevierd – is de designer nog even enthousiast over apps. “Je zit veel dichter bij de eindgebruiker dan bij websites. Een site wordt af en toe bezocht, vooral om informatie te raadplegen. Maar apps worden vaak dagelijks gebruikt en vormen echt een persoonlijke tool. Dankzij je smartphone hoef je geen pinpas meer bij je te hebben en heb je geen televisie, radio, krant of post meer nodig. Je maakt dus iets dat vaak wordt gebruikt en het leven van de eindgebruiker makkelijker of leuker maakt. Dat vind ik het tofste aan dit werk.”
Alles draait om de eindgebruiker
Dé ontwikkeling binnen UX de afgelopen jaren is nog meer focus op de eindgebruiker. De gedachte erachter: het is leuk dat klanten bepaalde features of een zeker design willen, maar een app wordt pas echt succesvol als je de behoeften en wensen van gebruikers in kaart brengt en realiseert. Daarnaast is het van belang om te blijven kijken waar de gebruikerservaring verbeterd kan worden. Lang niet alle klanten zijn hier al aan toe, stelt Middelberg.
“Alle lof wat dat betreft aan Qmusic, dat heel erg vanuit de eindgebruiker denkt. Zo zijn we een dag samen gaan zitten met zes eindgebruikers om een nieuw prototype van de app te testen. Je stelt dan allerlei vragen. Waarom klik je op deze button? Wat voor gevoel krijg je hierbij? Dat resulteert in allerlei inzichten waar we zelf nooit op waren gekomen. Zo hadden we de themazenders bijvoorbeeld verwerkt in het volledige scherm van de mediaplayer, maar sommige gebruikers hadden niet door dat je de kleine mediaplayer onderin het scherm kunt vergroten naar het volledige scherm. Daarom hebben we de themazenders nu een plek gegeven bovenaan de homepage.”
Qmusic rapporteert geregeld terug aan Pinch, waaruit blijkt dat luisteraars bijzonder enthousiast zijn over de app. “Dat is echt mijn drijfveer, dat mensen zoveel waarde beleven aan een app. Het is leuk om mooie producten te maken, maar het motiveert mij toch het meest wanneer eindgebruikers blij zijn.”
Liefde voor retro technologie
Al van jongs af aan was het duidelijk dat Middelberg iets zou gaan doen op het snijvlak van ontwerpen en digitale technologie. “Ik ben als kind opgegroeid met de Commodore 64 en op mijn twaalfde had ik genoeg gespaard voor mijn eerste Nintendo Gameboy. Ik vond het magisch hoe er met zo weinig pixels en kleuren zoveel gevoel in een spel gelegd kon worden. Op wiskundevelletjes met ruitjes tekende ik poppetjes van 16 bij 16 pixels en later, op de middelbare school, maakte ik met een tekstverwerker afbeeldingen opgebouwd met sterretjes en andere karakters die ik dan uitprintte op een matrixprinter.”
De liefde voor technologie uit die tijd is gebleven. Zo komt de veelgebruikte arcadekast in de gaming room van Pinch uit zijn koker. “Toen Pinch nog aan de Oudeschans zat, heb ik een niet werkende arcadekast op de kop getikt. Door daar een oude Windows-pc en een beeldbuistelevisie in te plaatsen, kon ik hetzelfde gevoel als vroeger in de arcadehallen realiseren. Ik speel er nog steeds bijna iedere dag op. Dat is het mooie van Pinch: er wordt hard gewerkt, maar er hangt een relaxte sfeer en er is volop ruimte voor dit soort initiatieven.”
Meer ontwikkelen qua usability en inclusiviteit
“Terugkijkend op tien jaar Pinch, constateer ik dat we met hard werken, veel vallen en snel weer opstaan heel ver zijn gekomen. We hebben nu bijna vijftig medewerkers, een designteam van vier personen en een kantoor in Málaga. Ik vind het prachtig om daaraan bij te dragen. Het mooie als je groeit, mits er tenminste zoals bij Pinch een cultuur van samenwerken heerst: je leert constant bij van anderen en haalt het beste in elkaar naar boven. Daardoor kun je steeds mooiere dingen neerzetten.”
Wat wil Middelberg nog bereiken binnen Pinch? “Usability en user research staan al stevig bij ons op de radar en ik ben dan ook van mening dat we bij Pinch ook dienen te kijken hoe we onze klanten hier beter bij kunnen helpen, want uiteindelijk zijn ze er vooral zelf heel erg mee gediend. Hetzelfde geldt voor inclusiviteit en toegankelijkheid. Dat vinden we belangrijk binnen Pinch.”