Omzet genereren met een nieuws-app anno 2024

Omzet genereren met nieuws-apps

De oplages en advertentie-inkomsten van dagbladen hebben de afgelopen tien jaar een duikvlucht genomen. Uitgeverijen staan nu voor de keuze: welk medium met bijbehorend verdienmodel kan de afhankelijkheid van gedrukte media beperken? Pinch werkt al jaren samen met koplopers binnen de mediawereld zoals NRC en De Telegraaf en volgt alle app-ontwikkelingen op de voet. We leggen uit welke soorten nieuws-apps en verdienmodellen er op dit moment zijn.

Dalende oplages, nieuwe verdienmodellen

Niet alleen hebben uitgeverijen zich sinds de opkomst van smartphones drastisch moeten aanpassen aan de manier waarop hun doelgroep media consumeert, ook de verdienmodellen zijn flink op de schop gegaan. Illustratief is dat de oplages van dagbladen – en daarmee de advertentieopbrengsten – het afgelopen decennium bruto met meer dan 50 procent zijn gedaald (bron: Nielsen Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2019).

Voor veel uitgeverijen is daarom nu het moment aangebroken. Ze moeten een nieuwe richting inslaan en kiezen voor een medium met passend verdienmodel dat de afhankelijkheid beperkt van gedrukte media en de bijbehorende advertentie-inkomsten.

Online advertenties brengen niet genoeg op

Grofweg tien jaar geleden was het heersende idee dat consumenten niet zouden betalen voor online nieuws. De internetopbrengsten van uitgevers moesten dus puur en alleen komen uit advertenties. Het doel van de eerste nieuws-apps was dan ook om zoveel mogelijk bereik te genereren om de advertentie-inkomsten te maximaliseren. Op zichzelf een zinvol concept. Echter: de advertentie-inkomsten van gedrukte media daalden zó hard dat de app-advertenties dit bij lange na niet konden goedmaken.

De onderstaande grafiek, die afkomstig is van Statista, laat goed zien dat de toegenomen inkomsten uit nieuws-apps de afgenomen inkomsten uit print niet kunnen opvangen.

De verschillende soorten nieuws-apps

Door de jaren heen zijn er verschillende soorten apps op de markt gekomen voor het lezen, luisteren en bekijken van nieuws, waaronder de newsfeed-app en de e-paper-app. Door de veranderde situatie zijn de twee concepten samengevoegd en verbeterd tot de feedpaper-app.

Newsfeed-app

De newsfeed-app is een mobiele applicatie waarin een doorlopende stroom van nieuwsberichten (de ‘feed’) wordt gepubliceerd. Deze artikelen bestaan hoofdzakelijk uit tekst en foto’s, maar worden vaak aangevuld met video’s, audiofragmenten of interactieve elementen zoals statistieken. De aangeboden nieuwsartikelen kunnen gratis, betaald of – en daarvoor kiezen uitgeverijen steeds vaker – een combinatie van die twee zijn.

E-paper-apps

De e-paper-app bevat de digitale versies van de geprinte kranten of magazines. De krantenartikelen bestaan over het algemeen alleen uit tekst en (niet bewegend) beeld. Meestal moet je in e-paper-apps betalen voor een digitale editie. Vaak zijn de apps los te koop via de kassa’s van Apple en Google. Bij de meeste uitgevers kunnen bestaande abonnees inloggen om toegang te krijgen tot de dagelijkse e-krant.

Feedpaper-app

Steeds meer uitgeverijen combineren de digitale versie van de krant (e-paper) met de newsfeed tot een zogeheten feedpaper-app. Zo ontwikkelde Pinch voor De Telegraaf en NRC nieuwe apps waarin je zowel het actuele nieuws als de krant kunt lezen.

Verdienmodellen voor nieuws-apps

Inmiddels is het voor uitgeverijen duidelijk geworden: met de verkoop van online advertenties kunnen ze het hoofd niet boven water houden. Betaalde content is tegenwoordig niet meer weg te denken uit apps en voor consumenten is het heel normaal geworden om te betalen voor toegang tot de website en app(s) van een krant.

Dat consumenten bereid zijn om de portemonnee te trekken voor nieuwsartikelen en andere media-uitingen, opent deuren voor uitgeverijen. In de praktijk zien we vaak dat een combinatie of samensmelting van verdienmodellen wordt toegepast binnen een app. Dit zijn een aantal verdienmodellen voor nieuws-apps die veel worden gebruikt:

1. Betaalde app

De consument betaalt direct bij het downloaden van de app. Het grote nadeel van dit verdienmodel: de meeste consumenten willen een app graag eerst uitproberen voordat zij moeten afrekenen.

2. Abonnementsmodel

Bij het abonnementsmodel betaalt de consument een vast (vaak laag) bedrag per maand om gebruik te maken van de app of de premium functionaliteiten. Dit verdienmodel wordt toegepast door onder meer De Telegraaf, maar het is ook bekend van apps als Netflix en Storytel.

3. Freemium

Bij een freemium-model kunnen mensen ruimschoots gebruikmaken van gratis functionaliteiten, alleen voor premium functies moeten ze een abonnement afsluiten of een eenmalig bedrag betalen. Denk bijvoorbeeld aan apps zoals Spotify en Dropbox waarbij je betaalt voor de offline functionaliteiten respectievelijk extra opslagruimte.

4. Advertenties

Advertenties alléén kunnen er dus niet voor zorgen dat uitgeverijen zwarte cijfers schrijven. Dit betekent echter niet dat adverteren geen interessant additioneel verdienmodel is. Advertenties zijn namelijk vaak een succesvolle extra inkomstenbron naast andere verdienmodellen.

5. Sponsoring

Sponsoring is een verkapte vorm van adverteren. Nieuws-apps zoals De Telegraaf passen dit verdienmodel toe in de vorm van advertorials, oftewel gesponsorde artikelen.

Tot slot: in-app aankopen versus in eigen beheer

Laat je als uitgever een nieuws-app ontwikkelen, dan sta je voor de keuze: betalen consumenten in de app of via een kanaal dat in eigen beheer is, zoals je website? Een abonnement of eenmalig artikel afrekenen binnen de app heeft zowel voor- als nadelen. Het grootste voordeel van in-app aankopen: de gebruiker verlaat de app niet en hoeft minder handelingen uit te voeren om de aankoop te voltooien. Er kleeft echter ook een groot nadeel aan: zowel Google als Apple strijkt voor ieder product dat aangekocht wordt in de app 30 procent op.

Pinch: sterke focus op de media

Pinch is een zeer ervaren agency voor mobile development met (onder andere) een sterke focus op de media. Voorbeelden van nieuws-apps die we hebben gemaakt, zijn de applicaties van De Telegraaf, NRC en Reformatorisch Dagblad. Daarnaast hebben we apps ontwikkeld voor media als ANP, Qmusic en NOS.

Wij volgen het app-landschap binnen de media op de voet. Wil je een keer sparren over ideeën of verdienmodellen voor een app? Wij denken graag – vrijblijvend – met je mee.

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!