Ontdek het onbenutte potentieel van een app voor jouw bedrijf! Hoewel het waar is dat veel bedrijven het gevoel hebben dat ze een app moeten hebben, om mee te gaan met de trend, willen wij jou graag een ander perspectief laten zien en wat de echte mogelijkheden zijn. In plaats van de app slechts te zien als een aanvulling op de website, kun je het beter beschouwen als een krachtig instrument die meer kansen en mogelijkheden kan creëren voor jouw eindgebruikers en uiteindelijk jouw bedrijf. Door gebruik te maken van de unieke functies en mogelijkheden van apps, kun je de klantervaringen verbeteren, merkloyaliteit bevorderen en groeikansen ontgrendelen. Omarm het ware potentieel van jouw app en zie welke impact het kan hebben op het succes van jouw bedrijf!
In deze blogpost duiken we in de fascinerende wereld van apps en waarom je eerst moet focussen op jouw doelgroep voordat je een app ontwikkelt. Wij, Pinch, een 12 jaar geleden gestart app-development agency, hebben gezien hoe apps hun magie hebben laten werken en bedrijven snel en voorgoed hebben getransformeerd. Dus pak jouw smartphone erbij en bereid je voor op nieuwe inzichten!
We kunnen niet meer zonder: de Smartphone wordt steeds meer onze digitale BFF
Stel je dit voor: de gemiddelde persoon besteedt meer dan 3 uur per dag aan zijn geliefde smartphone. Oh, en wist je dat 79% van de smartphonegebruikers binnen 15 minuten na het opstaan het apparaat al gebruikt? Ja, onze smartphones zijn onze digitale BFF’s geworden. Het is dus cruciaal om te begrijpen welke persoon/gebruiker jouw app gaat downloaden, hoe de app waarde kan toevoegen aan hun reis, wanneer ze deze gaan gebruiken, enzovoort. Om dit te doen, moeten we beginnen met de eerste stap, zodat we een solide basis kunnen leggen voor jouw succes. En dat betekent inzicht verzamelen in de behoeften en ‘journey’ van jouw eindgebruikers en het stellen van duidelijke doelen.
Duidelijke Doelen Stellen: Het leggen van de basis voor App-succes
Het stellen van duidelijke doelen voor jouw app-ontwikkelingsproject is als het uitzetten van jouw koers op een schatkaart. Je wilt jouw route naar succes navigeren, toch? Leuk feitje: 65% van de smartphonegebruikers downloadt apps omdat ze een specifiek doel voor ogen hebben, zoals het voltooien van hun takenlijst of het vinden van de perfecte ‘cat-meme’ (prioriteiten, mensen!).
App Strategie: Focussen op de belangrijke cijfers
App-analyse is als het ontdekken van de geheime code om gebruikersgedrag te ontsleutelen. Hier is iets om over na te denken: 25% van de gebruikers stopt na slechts één keer met het gebruik van een app. Daarom zijn we hier om je te helpen een app-ervaring te creëren die een enorme boost kan geven aan de interactie met jouw eindgebruiker. Dit kan op de lange termijn weer leiden tot meer engagement, interactie, conversie en/of verkopen.
Leestijd: Mobiele website vs. App
Sommige mensen zeggen: je kunt altijd de browser gebruiken, dus waarom zou ik een app ontwikkelen? Dat bespaart veel kosten. Dat is waar, maar je mist ook veel mogelijkheden door geen gebruik te maken van een app-kanaal en de specifieke voordelen die een app biedt voor de gebruiker én je bedrijf! Laten we het belang van de mobiele website niet over het hoofd zien. Het blijft een cruciale manier om een breder publiek te bereiken en een toegankelijke en optimale ervaringen te bieden op verschillende apparaten. De mobiele website zorgt ervoor dat gebruikers moeiteloos met jouw merk kunnen interacteren zonder een app te downloaden. Het is een belangrijk kanaal om jouw bereik uit te breiden en in contact te komen met potentiële klanten die jouw app niet geïnstalleerd hebben.
Naast de website hebben apps het potentieel om veel waarde toe te voegen. Ze bieden grote voordelen met hun offline toegang, push-berichten en gepersonaliseerde ervaringen. Door app-statistieken te benutten, krijg je waardevolle inzichten in gebruikersgedrag, de voorkeuren en gebruikspatronen, waardoor we de app-ervaring kunnen optimaliseren en je als bedrijf jouw aanbod beter kan laten aansluiten op de behoeften van je doelgroep. Bovendien worden apps veel meer gebruikt dan mobiele websites en is de conversieratio veel hoger.
Wist je dat 90% van de tijd op smartphones aan apps wordt besteed? Apps zijn de grootverbruikers van ons smartphonescherm. Waarom zou je je alleen richten op slechts die andere 10%? In het onderstaande overzicht meer cijfers van Criteo/Button die ons bij Pinch erg bekend voorkomen als we de cijfers van onze apps bekijken:
- Conversieratio’s in apps zijn 3x hoger dan op mobiele websites.
- Gebruikers bekijken 4,2 x meer producten per sessie op mobiele apps dan op mobiele websites.
- Entertainment-apps converteren 233% beter dan mobiele websites in dezelfde branche.
- Reis-apps converteren 220% beter.
- Retail-apps converteren 94% beter.
- On-demand-apps converteren 307% beter.
Apps hebben een enorm potentieel als je naar deze statistieken kijkt. Door zowel de app als de mobiele website te omarmen, creëer je een impactvolle digitale strategie die jouw impact minimaliseert. Laten we app-statistieken gebruiken om de app-ervaring te verfijnen en te verbeteren, terwijl we gebruik maken van de mobiele website om het aantal eindgebruikers te verbreden en een sterke online aanwezigheid te realiseren. Samen kunnen deze platformen jouw bedrijf een grote stap verder brengen.
Het is duidelijk dat een uitstekende app-strategie waarde kan toevoegen voor jouw eindgebruikers, loyaliteit kan verbeteren en dus ook de resultaten van jouw bedrijf kan optimaliseren. Of het nu gaat om het stellen van duidelijke doelen, het analyseren van app-analytics of het omarmen van de kracht van apps naast jouw mobiele website. Het is een goed doordachte digitale strategie die je verder brengt.