Afgelopen week, op maandag 5 juni organiseerde Apple haar Wordwide Developers Conference 2023. Naar dit event wordt altijd erg uitgekeken door de developer & tech-community. Het was al 9 jaar geleden dat Apple een belangrijk nieuw product aankondigde met de Apple Watch in september 2014. De verwachting was nu dat er een AR/VR bril aangekondigd zou worden en die verwachting werd ingelost met de oogverblindende Apple Vision Pro. Een fantastisch vormgegeven bril volgestopt met de laatste technologie, camera’s en sensoren. Wel heel erg stevig geprijsd met $3499,- (slechts $0,70 per patent) maar gelukkig kun je nog even sparen want de bril is pas begin 2024 beschikbaar in de US.
Onze eigen VR/AR specialist Jason werkt momenteel aan een ‘indoor navigatie’-project samen met onze partner DXRS. DXRS biedt producten en diensten aan voor het vastleggen, beheren en navigeren van ‘indoor’-locatiesbinnen mixed reality-omgevingen. In dit project werken we samen aan indoor navigatie voor o.a. ziekenhuizen en stations om deze locaties toegankelijker te maken voor bezoekers en medewerkers.
Wat vindt Jason van de Apple Vision Pro?
Hi Jason. Wat was je eerste reactie toen je de Vision Pro zag? “Ik had het gevoel van een klein kind in een speelgoedwinkel, dit is iets waar ik al een tijd op zit te wachten. Elk jaar was er speculatie over een AR/VR bril maar hij is nu eindelijk aangekondigd”.
Welke technisch verrassingen waren er voor jou? Ik vond het OLED scherm aan de voorkant vooral een verassing, deze kan in verschillende hoeken het gezicht perfect in 3D laten zien. Ook de resolutie van het scherm is vrij hoog, ik ben dan ook benieuwd hoeveel performance we uit deze headset kunnen knijpen”.
Welke toepassingen zie je vooral voor de bril? “Indoor navigatie gaat mogelijk worden met deze bril. Ik zie, ook door de prijsstelling vooral toepassingen voor bedrijven zoals medewerkers of technici die ondersteund kunnen worden met handleidingen, assistentie op afstand door experts ed. Voor consumenten zou het mij heel erg tof lijken om metAI, directe ondertiteling te maken voor dove mensen. Of misschien live vertalingen als je naar teksten kijkt. Er zijn genoeg relevante toepassingen te bedenken.
Welke verschillen zie je met bestaande AR/VR brillen? “Als ik de vele previews mag geloven is deze bril een klasse apart. Ik moet het zelf nog zien maar bij de meeste previews hoor je toch echt dat de ‘passthrough’, waardoor je snel kunt kijken wat er om je heen gebeurt in de echte wereld, heel erg scherp is. Ook de hoge resolutie is nog niet eerder toegepast op een wearable headset. Maar qua performance zal ik hem toch echt zelf moeten testen, misschien kunnen we er eentje aanschaffen voor Pinch”?
Hoe hoop je dat de bril zich verder ontwikkelt? “Ik denk dat dit net zoals alle generation ‘zero’ devices van Apple een grootschalige test zal zijn, die voor de developers en gebruikers de eerste stap is in een reis onderweg naar alle mogelijkheden van AR/VR met Apple. Verder hoop ik dat we in een aantal jaren een consumenten versie hebben die niet zo superduur is als dit device. Zeg maar een Apple Vision zonder de Pro voor een paar honderd euro”.
Wat gebeurde er nog meer op WWDC23? Op hardwaregebied zijn een aantal “nieuwe” Macs aangekondigd (MacBook Air 15 inch, Mac Studio, Mac Pro) die de M2-chip van Apple krijgen. Zelfs de high-end Mac Pro krijgt deze chip. Dit betekent dat nu officieel alle Macs op hun eigen geproduceerde chips draaien. Op softwaregebied zijn er nieuwe softwareversies aangekondigd, waaronder iOS 17. Deze versie komt met een aantal verbeteringen, zoals een beter toetsenbord met autocorrectie gebaseerd op AI. Er zijn ook “Contact Posters” geïntroduceerd. Hiermee kun je op een andere iPhone die je belt een afbeelding (van jou) laten zien. Iets anders dat opviel, was dat Apple na het richten op fysieke gezondheid nu ook inzet op het monitoren van de mentale gezondheid van Apple-gebruikers door middel van een uitbreiding van de Health-app. Interessant! Kleinere verbeteringen voor ontwikkelaars binnen Xcode 15 zijn onder andere “Auto Asset Generation”, dat ervoor zorgt dat je altijd en overal in je code gemakkelijk bij je assets kunt komen doordat er code wordt gegenereerd die je kunt gebruiken. Er zijn ook verbeteringen op het gebied van localisatie, waarbij het makkelijker wordt om bij te houden welke delen je nog moet lokaliseren.
Graag ontdekken we met onze partners en klanten de komende tijd de mogelijkheden van al het nieuws dat op WWDC2023 is gepresenteerd!