Beat the Microbead app
Al onze klanten en projecten zijn ons dierbaar. Maar sommige projecten zijn toch extra bijzonder om aan te werken. Dat is zeker het geval met de Beat the Microbead app, die we onlangs voor en samen met de Plastic Soup Foundation opnieuw hebben ontworpen en ontwikkeld.
De eerste versie van de app maakten we al in 2014, dus die was inmiddels gedateerd, zowel qua techniek als design. Feedback van de vele betrokken gebruikers zette ons ook aan het denken over een nieuwe “customer journey” om het nog makkelijker te maken een bijdrage te leveren.
We besloten de app, alsook de backend en het CMS, volledig te vernieuwen. Het belangrijkste doel van de app is om mensen in staat te stellen op een intuïtieve, snelle manier te controleren of er microplastics voorkomen in cosmeticaproducten. Zodoende wordt er bewustzijn gecreëerd omtrent het gebruik van deze schadelijke stoffen en in hoeveel producten deze voorkomen (heel veel!).
Na uitgebreid gebruikersonderzoek, uitgevoerd door Accenture, optimaliseerden we het UX-design, zodat je in twee simpele stappen al weet of een product microplastics bevat. Vervolgens kan de gebruiker het gescande product toevoegen aan de database van de Plastic Soup Foundation, waardoor diepgaande kennis wordt opgebouwd over de inhoud van producten van verschillende fabrikanten.
Naast een optimale gebruikservaring, hebben we ook geprobeerd om van het gebruik van de app een feestje te maken. De visuele ervaring is zeer rijk, door onder andere gebruik te maken van diverse animaties, waarmee de functies van de app worden ondersteund.
Om het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken, hoeven zij alleen maar een foto te maken van de ingrediënten op het product. Voor het herkennen van deze ingrediënten hebben we gebruik gemaakt van geavanceerde machine learning technologie van Google. De keuze voor die techniek zorgt niet alleen voor een hoog herkenningspercentage op dit moment, maar ook dat het deze steeds hoger zal worden, omdat het algoritme met elke nieuwe scan potentieel wordt verbeterd.
Het CMS als centraal punt
Dankzij het CMS beschikken medewerkers van de Plastic Soup Foundation over een uitgebreide rapportage- en monitoringstool. Wanneer zij nieuwe microplastics toevoegen worden deze gelijk herkend door de app. Daarnaast worden alle bestaande producten in de database dan opnieuw gecheckt, zodat de database van de Plastic Soup Foundation te allen tijde up to date blijft.
We zijn erg trots op de Beat The Microbead app, waarmee we hopen te bereiken dat fabrikanten alternatieven gaan zoeken voor de schadelijke plastics in hun producten die dagelijks door miljoenen mensen worden gebruikt.
“I am so glad with this app. It is by far the fastest way to learn if your cosmetics and personal care products contain plastic ingredients.”
Madhuri Prabhakar, Project Leader & Social Media Associate at Plastic Soup Foundation