De technologiewereld verandert razendsnel – met in zijn kielzog UX-design. Wat zijn momenteel de belangrijkste trends op het gebied van UX-design binnen mobiele apps? We vroegen het aan Ron Middelberg, senior UX-developer bij Pinch.
UX: topervaring voor gebruikers
Bij user experience (UX) staat de algemene ervaring van een gebruiker met een app centraal. Hoe kan die ervaring worden verbeterd? Niet alleen veranderen technologieën constant, ook doet de designwereld voortdurend nieuwe ideeën en inzichten op over wat het beste werkt. iOS-apps uit 2008, het jaar waarin de App Store van Apple werd gelanceerd, zien er nu bijvoorbeeld hopeloos gedateerd uit. Om het hart van gebruikers te veroveren, moet een nieuwe app dus een eigentijds UX-design hebben. Onze senior UX-developer Ron Middelberg legt uit met welke nieuwe trends en ontwikkelingen hij en zijn collega’s rekening houden bij het ontwerpen van apps.
Accessibility design en inclusive design
Ron: “Accessibility design heeft als doel dat iedereen, dus ook gebruikers met een visuele, auditieve, lichamelijke of cognitieve beperking, een app volledig kunnen gebruiken. Het mooie? Accessibility design helpt niet alleen mensen met beperkingen: de technologische vernieuwingen zorgen voor gebruiksvriendelijkere oplossingen voor iederéén. Denk bijvoorbeeld aan voice search, dat ook voor mensen zonder fysieke beperking meerwaarde heeft.”
“De trend van accessibility design trekt door naar inclusiviteit in bredere zin. Inclusive design zorgt ervoor dat iedereen zich vertegenwoordigd voelt, ongeacht bijvoorbeeld ras, gender, cultuur, beperkingen of opleiding. Dat geldt ook voor het selecteren van (stock)fotografie en het schrijven van teksten, waarbij steeds meer bewuste keuzes worden gemaakt. Oude stereotypen gaan overboord ten gunste van gemeenschappen die voorheen minder werden gerepresenteerd.”
“Rebecca Swift van Getty Images zei over accessibility en inclusive design: ‘We weten dat beelden een cruciale rol spelen in hoe mensen – en kinderen – zichzelf en de wereld om hen heen zien. Het is heel gemakkelijk om in de val te trappen door stereotypen te gebruiken. Maar alles wat in de digitale wereld wordt geplaatst, moet worden heroverwogen door de lens van toegankelijkheid en inclusiviteit.’”
Simplification en minimalisme
Ron: “Door alle nieuwe features en services van apps worden ze steeds ingewikkelder voor de gebruikers. Om app-interfaces toch overzichtelijk en begrijpelijk te houden, gebruiken designers steeds vaker versimpelde interfaces en lay-outs.”
“Een oplossing hiervoor is een multi-directionele navigatie waarin horizontale sliders binnen een verticale scrol gebruikt worden. Dit zien we steeds vaker terugkomen in apps met veel verschillende smaken content zoals nieuws-apps, podcast-apps, shopping-apps en video-apps. Deze vorm van navigeren moedigt gebruikers aan om zelf op ontdekking te gaan, waardoor er een memorabele gebruikservaring en hechtere band met de app ontstaat.”
Emotional design
Ron: “Zeker in deze tijden van lockdowns en andere beperkingen kunnen we allemaal wel wat positieve energie gebruiken. Ook in de apps die we gebruiken. Door gebruikservaringen met emotionele waarde te ontwerpen, ontstaat er een hechtere band tussen gebruikers en de app.”
“Dat kan onder andere door te kiezen voor bijvoorbeeld kleuren die positieve emoties opwekken, lichte fonts, lachende gezichten, ronde en organische vormen en animaties. Ook gaan we steeds meer zien dat gebruikers bij interacties met apps support krijgen en aangemoedigd worden.”
Scrollytelling
Ron: “Voor websites wordt scrollytelling al vaak gebruikt, onze verwachting is dat we het ook steeds meer in apps gaan zien. Scrollytelling is een samenvoeging van scrollen en storytelling: waar bij het traditionele, ‘saaie’ scrollen van een lange pagina vaak grote lappen tekst worden overgeslagen, consumeert de gebruiker nu een vermakelijk gescript verhaal dat in hapklare porties wordt opgediend. Bij elke swipe kan er iets veranderen qua visuals, typografie, lay-out, animatie, video of geluid.”
“Door scrollytelling komt een app echt tot leven en ontstaat een waardevol verhaal. Doordat er bij elke swipe iets gebeurt, komt de informatie ook directer binnen bij de eindgebruiker. Wat we ook zien: gebruikers zijn telkens benieuwd naar de volgende slide én de afloop van het verhaal.”
Een app laten maken door Pinch
Pinch is een gerenommeerde mobile development agency uit Amsterdam. Inmiddels hebben we meer dan 100 iOS-, Android- en Flutter-apps op onze naam, onder meer voor bekende merken als NRC, De Telegraaf en Albert Heijn. Wil jij een app laten maken die niet alleen uitblinkt door de code, maar ook door eersteklas (UX-)design? Pinch onderscheidt zich door een fullservice-aanpak, waarbij we je van a tot z en van concept tot nazorg kunnen ontzorgen.