Waarde toevoegen aan apps door de gebruiker in de spotlight te zetten

Naast het voorop stellen van bedrijfsdoelstellingen van onze klanten, geloven we bij Pinch sterk in het richten van de spotlight op de app-gebruikers om een ​​uitzonderlijke gebruikerservaring te garanderen. Wat is tenslotte het nut van je app zonder tevreden gebruikers? In dit artikel gaan we wat dieper in op hoe we een user-centered ontwerpproces toepassen om de behoeften en pijnpunten van gebruikers aan te pakken, kansen te ontdekken en hoe we succesvolle apps maken die gebruikers tevreden stellen en die aan de doelstellingen van de klant voldoen.

Ontdek hoe we je kunnen helpen met het realiseren van zinvolle oplossingen, het verbeteren van klantloyaliteit en het stimuleren van groei. Let’s go!

USER-CENTERED DESIGN

Bij Pinch gebruiken we de user-centered designaanpak. Deze benadering betrekt gebruikers actief bij elke fase, zodat apps effectief hun doel vervullen en daadwerkelijk waarde, gebruiksvriendelijkheid en een positieve ervaring bieden. Om onze gebruikers te leren kennen, doorlopen we de volgende vijf fasen:

Empathiserings-fase – Onderzoek de behoeften van de gebruiker
Deze fase richt zich op het verkrijgen van een goed begrip van de gebruikers en hun behoeften. Soms hebben onze klanten al onderzoek gedaan en hebben ze een duidelijk beeld van hun eindgebruikers, persona’s en user journeys. Maar als dit niet het geval is, is het belangrijk om een ​​duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de gebruiker. Onze aanpak omvat het uitvoeren van gebruikersonderzoek, interviews, observaties en enquêtes om inzicht te krijgen in hun gedrag, motivaties en pijnpunten. Door ons in te leven in gebruikers, ontwikkelen we samen met onze klanten een duidelijk beeld van hun doelen en uitdagingen.

Definitiefase – Definieer een bruikbaar gebruikersprobleem
In deze fase wordt de verzamelde informatie gedocumenteerd en geanalyseerd om de probleemstelling of uitdaging van de gebruiker te definiëren. Dit omvat het identificeren van patronen, thema’s en gemeenschappelijke pijnpunten bij gebruikers. Het doel is om een ​​beknopte en bruikbare probleemstelling te creëren die het ontwerpproces begeleidt.

Ideatiefase – Genereer ideeën en daag aannames uit
Tijdens de ideatiefase genereren designers een breed scala aan ideeën en mogelijke oplossingen om de gedefinieerde probleemstelling aan te pakken. Dit is een creatieve en ruimdenkende fase die brainstormen, schetsen en het verkennen van verschillende concepten aanmoedigt. De focus ligt in dit stadium op kwantiteit en diversiteit van ideeën in plaats van op hun haalbaarheid.

Prototypefase – Maak en ontwerp oplossingen
De ontwerpfase omvat het maken van low-fidelity of high-fidelity prototypes die de voorgestelde ontwerpoplossingen vertegenwoordigen. Prototypes kunnen variëren van eenvoudige papieren schetsen tot interactieve digitale mock-ups. Deze prototypes worden gebruikt om feedback van gebruikers te verzamelen, de functionaliteit van het ontwerp te testen en het concept te verfijnen alvorens tot ontwikkeling over te gaan.

Testfase – Probeer de prototypes uit
De laatste fase omvat het testen van de prototypes met echte gebruikers om feedback te verzamelen en de bruikbaarheid en effectiviteit van het ontwerp te evalueren. Door middel van gebruikerstesten kunnen designers gebieden voor verbetering identificeren, bruikbaarheidsproblemen ontdekken en ontwerpbeslissingen valideren. Feedback van testen wordt vervolgens gebruikt om het ontwerp te herhalen en te verfijnen, zodat het aansluit bij de behoeften en voorkeuren van de gebruiker.

DESIGN ALS EEN FLEXIBEL PROCES

Het is belangrijk op te merken dat user-centered design een iteratief proces is, en we herhalen de hierboven genoemde fasen idealiter meerdere keren tijdens het ontwerp- en ontwikkelingsproces. Deze fasen kunnen lineair worden gevolgd, maar in de praktijk wordt het ontwerpproces vaak in een meer flexibele volgorde uitgevoerd.

Het uiteindelijke doel is om uitstekende ervaringen op te leveren door voortdurend gebruikersfeedback te verzamelen, designs te blijven verbeteren en oplossingen te verfijnen.

DE VOORDELEN VAN USER-CENTERED DESIGN

Door gebruik te maken van een iteratief user-centered designproces, kan effectief worden bepaald of de app aansluit op de ‘echte’ gebruikersbehoeften en of deze bijdraagt ​​aan de bedrijfsdoelstellingen. Het maakt een snelle acceptatie van potentiële verbeteringen mogelijk voordat aan een duurdere ontwikkelingscyclus wordt begonnen. Daarnaast kunnen inzichten die tijdens de onderzoeks- en testfase zijn verzameld, ook worden gebruikt om een ​​duidelijke toekomstige roadmap voor verdere ontwikkeling te maken. En bovenal leiden betere gebruikerservaringen tot meer betrokken gebruikers, hogere merkloyaliteit en hogere retentiepercentages.

Door apps te maken waarin de gebruiker centraal staat, creëer je producten waar mensen dol op zijn. Het is redelijk om te zeggen dat het richten van de spotlight op je gebruikers de enige manier is om ervoor te zorgen dat je product slaagt in een concurrerende markt en waarde toevoegt aan je bedrijf.

WHAT’S NEXT IN GEBRUIKERSONDERZOEK?

  • Het gebruik van AI om de bevindingen van gebruikersonderzoek te analyseren
  • Hoe houd je gebruikersinterviews
  • De voordelen van usability tests

OVER ONS

Pinch is een mobiel ontwikkelbureau met vestigingen in hartje Amsterdam en Malaga. We bouwen iOS-, Android- en Flutter-apps, inclusief apps voor tablets en wearables. Conceptontwikkeling, strategie, UX- en UI-design, technische ontwikkeling, quality assurance, testen, lanceren, monitoren, analyseren en continue ontwikkeling: de experts van Pinch dragen zorg voor al deze diensten. De synergie tussen deze disciplines resulteert in de best mogelijke apps.

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!