Tuurlijk: corona, corona en nog eens corona, dat domineerde 2021. Maar gelukkig draaiden het leven en ons bedrijf ook gewoon door. Nu het einde van het kalenderjaar nadert, blikken we graag terug op alle grotere en kleinere hoogtepunten. Met als grootste nieuws van het afgelopen jaar: Pinch opent een nieuwe vestiging in Málaga.
Mooie reeks van eersteklas apps
Laten we beginnen met het belangrijkste: we hebben – wederom – een mooie reeks van eersteklas apps gebouwd. Om af te trappen met een knaller: in oktober is Proudwheels live gegaan. Met dit social media-platform in app-vorm kunnen autoliefhebbers interacteren met elkaar en van al het autonieuws op de hoogte blijven. Een slim algoritme maakt het platform steeds persoonlijker, waardoor de zogeheten ‘petrolheads’ een nog rijkere gebruikerservaring krijgen. Op Proudwheels zijn we, de naam verraadt het eigenlijk al, apetrots.
Media-apps: van Haarlems Dagblad tot De Standaard
Pinch is van oudsher groot op het gebied van media-apps en nieuws-apps.
In 2021 ontwikkelden we een soort whitelabel-app voor lokale uitgaven van Mediahuis zoals Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi- en Eemlander. Nieuws-apps van de verschillende merken kunnen vanuit één backend worden opgebouwd, waarbij er per merk ruimte is voor zowel een eigen look & feel als bepaalde functionaliteiten. Ook voor de Belgische titels van Mediahuis werkten we aan whitelabel-apps, zoals die van Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Daarnaast hebben we apps voor het Reformatisch Dagblad en de Belgische radiozender Willy gemaakt. Voor De Standaard ontwikkelden we de nieuwe podcast-app DS podcast. En de ooit door ons ontwikkelde app van De Telegraaf hebben we voorzien van een grote update die het mogelijk maakt om de digitale krant te lezen in de nieuws-app.
Apps, apps en nog meer apps
Hier hield het niet mee op. Integendeel! Zo leverden we ook een belangrijke bijdrage aan de Flutter-app Food First van Albert Heijn. In navolging van Travel Diaries ontwikkelden we de app Baby Diaries. Ook bouwden we apps als een authenticator-applicatie voor ABN AMRO’s valutaplatform Franx, de alles-in-één app voor het opladen van elektrische auto’s GreenFlux en Newsbit voor al het cryptonieuws. Tot slot ontwikkelden we een software development kit (SDK) voor Opt Out Advertising.
Málaga: meer mensen voor meer flexibiliteit
Om meer van dit soort kwaliteits-apps te kunnen maken, heeft Pinch ervoor gekozen om een vestiging in Málaga op te zetten. Door de krappe arbeidsmarkt in Nederland was uitbreiding binnen Amsterdam namelijk niet mogelijk. De eerste mensen zijn er nu al aan de slag gegaan, in het kantoor in hartje Málaga moeten in de loop van 2022 twaalf (iOS-, Android- en Flutter-)developers werken.
De bedrijfscultuur en de kwaliteit van Pinch zullen behouden blijven in het nieuwe kantoor, dus gaan klanten niet doorhebben dat ze werken met Spaanse developers. Wat ze wél gaan merken? Meer flexibiliteit vanuit Pinch. Omdat we onze capaciteit vergroten, kunnen we immers sneller méér – al dan niet grote – projecten oppakken.
Andere grote en kleine hoogtepunten
Naast de mooie apps die we hebben gemaakt en de nieuwe vestiging die we aan het openen zijn, kenden we in 2021 nog een aantal andere grotere en kleinere hoogtepunten.
In april vierden we bijvoorbeeld ons tienjarige bestaan. Het managementteam, bestaande uit Menno Biesiot, Roeland Weve en Tim Klein Haneveld, heeft alle Pinchers thuis opgezocht om ze te bedanken. Aan de hand van een ingrediëntenbox konden alle medewerkers ‘s avonds hun eigen sterrenmaaltijd van restaurant Parkheuvel bereiden, vervolgens werd er virtueel ‘samen’ gegeten en geproost. Ook het management werd in het zonnetje gezet: zij kregen van het hele Pinch-team een fotoboek met herinneringen en toffe reacties van onze klanten.
Een mooie bekroning voor Pinch’ eerste officiële Flutter-app: de door ons in 2020 ontwikkelde app voor on-demand uitzendbureau Youbahn werd Gold Winner bij de AVA Digital Awards in de categorie Marketplace. Het afgelopen jaar groeide ons dedicated Flutter-team aanzienlijk, waardoor we – in ieder geval binnen mobile – één van de leading Flutter-partijen in Nederland zijn geworden.
2021 was daarnaast het jaar waarin ons team flink werd uitgebreid met enthousiaste talenten, drie van onze apps (te weten Beat the Microbead, Youbahn en NRC Audio) werden vermeld in de Emerce eGuide en onze driemaandelijkse hackathons weer veel mooie resultaten opleverden.
Meer marketing = hogere kwaliteit
Waar marketing en communicatie voorheen een beetje ondergeschoven kindjes waren, hebben we dit in 2021 naar een hoger plan getild. Waarom? Simpel: zo kunnen we als organisatie groeien, waardoor we meer capaciteit hebben, flexibeler worden, beschikken over zowel meer klanten, talenten als expertise en dus nóg meer kwaliteit leveren. Onder andere hebben we een online marketeer, een SEO-specialist en een tekstschrijver aangetrokken.
Belangrijk speerpunt van de marketingstrategie: waardevolle content delen met (potentiële) klanten en andere geïnteresseerden. Dit heeft geleid tot onze eerste whitepaper Flutter: één ontwikkelplatform voor iOS- en Android-apps en artikelen zoals Omzet genereren met een nieuws-app en Een app laten maken: wanneer is het interessant? Deze aanpak sluit mooi aan bij wat we al langer doen op een ander vlak, namelijk kennis delen met anderen in de tech-community (zie bijvoorbeeld dit Medium-artikel van onze Flutter-developer Thomas Middel).
Het virus bleef ons uitdagen
Helaas waren er ook minder leuke ontwikkelingen: het coronavirus bleef het afgelopen jaar voor uitdagingen zorgen. Hoewel we al lang en breed hebben geleerd om thuis en hybride te werken, blijft het voor ons – net zoals voor alle andere organisaties in Nederland – een opgave om de boel bij elkaar te houden en het juiste groepsgevoel te behouden. Gelukkig bieden digitale communicatiemiddelen soelaas en zijn we steeds vindingrijker geworden in het samenwerken en het samenzijn op afstand.
Dag 2021, welkom 2022
Al met al was 2021 vooral mooi, inspirerend en succesvol. En van 2022 gaan we een nog veel mooier, inspirerender en succesvoller jaar maken. Ons Spaanse team in wording draagt hier natuurlijk aan bij. Naast ons geografische spectrum willen we ook ons dienstenspectrum verbreden. Zo willen we, als een klant daar behoefte aan heeft, meer werk maken van randzaken zoals nazorg. Hoe succesvol is de app na lancering? En wat kunnen we doen om de app nóg succesvoller te maken?
Het coronavirus zal nog wel even onder ons zijn – en de maatschappij blijven ontwrichten. Thuiswerken, niet alleen elkaar maar ook onze klanten veel minder face to face kunnen zien: het stemt ons allemaal verdrietig. Dit jaar willen wij onze medewerkers en relaties letterlijk én figuurlijk wat warmte bieden in deze donkere tijden. Vandaar dat ze een sjaal krijgen met daarbij de boodschap ‘let’s hang soon’. En dat is ook wat wij hopen voor 2022: dat we iedereen – van onze medewerkers en klanten tot de tech-community en app-enthousiastelingen – weer veelvuldig in levenden lijve kunnen zien.
Pinch wenst iedereen – ondanks alles – fijne feestdagen en een 2022 dat bruist van (werk)plezier en gezondheid!