Ruim 11 miljoen Nederlanders gebruiken 1 of meer nieuwsapps. Daarmee zijn mobiele nieuwsapps de belangrijkste bron voor nieuws. De apps van Nederlandse nieuwsmedia worden met gemiddeld een 7,5 over het algemeen goed gewaardeerd. NOS en Nu.nl zijn nog steeds de meest bekende en gebruikte nieuwsapps en apps van lokale en regionale nieuwsmedia winnen aan populariteit. Toch loopt de nieuwsconsumptie, ook via andere kanalen, sterk terug ten opzichte van twee jaar geleden.
Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de Nationale Nieuwsapp Monitor 2024, het tweejaarlijkse grootschalige, onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde onderzoek naar nieuwsapps. Voor het onderzoek zijn 75 nieuwsapps gemeten onder ruim 7.000 respondenten. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Newcom op initiatief van Pinch, dat samen met Newcom dinsdagmiddag in Amsterdam de onderzoeksresultaten presenteert aan representanten van uitgevers en mediaorganisaties als Mediahuis, DPG Media, FD, NOS en RTL.
Gemengd beeld
De Nationale Nieuwsapp Monitor 2024 laat een gemengd beeld zien als het gaat om de nieuws- en nieuwsapp-consumptie in Nederland.
Enerzijds zien we dat de bekendheid, het gebruik en de waardering voor nieuwsapps over het algemeen positief blijft. NOS en Nu.nl zijn de meest bekende en gebruikte nieuwsapps en regionale nieuwsapps zijn aan een opmars bezig. Nieuwsapps worden vooral als informatief en actueel ervaren en de waardering voor nieuwsapps is gestegen naar een 7,2 gemiddeld.
Anderzijds is er een groeiende groep Nederlanders die het nieuws (en dus ook nieuwsapps) mijdt. In totaal is de groep ongeïnteresseerden en ‘nieuwsblockers’ met ruim 1 miljoen gegroeid sinds 2022. In totaal volgen zo’n 2 miljoen mensen het nieuws in beperkte mate of niet.
Apps dominant, maar meer mensen voelen zich ongelukkig door het nieuws
Het grootschalige onderzoek onder ruim 7.000 Nederlanders toont aan dat Nieuwsapps de meest gebruikte nieuwsbronnen blijven. Maar de nieuwsconsumptie is over de hele linie gedaald, met uitzondering van het nieuws via social media en podcasts. Vooral Nederlanders tot 34 jaar gebruiken minder nieuwsapps. Opmerkelijk is dat bijna een derde van de generatie Z (15 – 28 jaar) zich minder gelukkig voelt door het gebruik van nieuwsapps. Ook onder volwassen Nederlanders voelt een op de zes zich daardoor minder gelukkig. Nog steeds is er een grote groep zeer trouwe nieuwsvolgers van 7 miljoen. Maar deze groep is in totaliteit met 1,7 miljoen gedaald sinds de eerste meting in 2022.
Opvallend is dat maar liefst 62% van de deelnemers aangeeft dat de betrouwbaarheid van de nieuwsbron een van de belangrijkste criteria is bij het kiezen van een nieuwsapp. Gebruikers hebben echter wel een sterke behoefte aan controle over pushberichten en hun eigen tijd. Ook heeft de volwassen Nederlander vooral behoefte aan kort, feitelijk, gratis nieuws.
Quotes
“De resultaten laten zien dat Nederlanders steeds kritischer worden in hun nieuwsconsumptie”, zegt Neil van der Veer van onderzoeksbureau Newcom. “Er is een grote groep die een bewuste of onbewuste aversie tegen nieuws. Ze keren zich af van nieuws omdat ze het als te negatief, deprimerend of overweldigend ervaren en focussen zich op andere interesses en bezigheden.
“Uit het onderzoek blijkt dat nieuwsconsumenten ook waarde hechten aan functionaliteiten als pushberichten, video’s en podcasts. “Nederlanders willen niet alleen snel op de hoogte worden gehouden, maar ook de mogelijkheid hebben om nieuws op hun eigen manier te consumeren”, aldus Tim Klein Haneveld, directeur bij Pinch. “Ze verwachten van nieuwsapps dat deze innovaties bieden en inspelen op de persoonlijke mediabehoefte.”
Over De Nationale Nieuwsapp Monitor
Het Nationaal Nieuwsapp Monitor Rapport 2024 biedt gedetailleerde inzichten in de nieuwsconsumptie van Nederlanders, de voorkeuren en verwachtingen ten aanzien van nieuwsapps, en de ontwikkelingen binnen de nieuwsappsector. Het volledige rapport is vanaf vandaag exclusief beschikbaar voor geïnteresseerde mediabedrijven, communicatieadviseurs en andere belanghebbenden. Mail hiervoor naar: n.vanderveer@newcom.nl