Toonaangevende app met miljoenen gebruikers
Met miljoenen maandelijkse gebruikers is de app één van de meestgebruikte media-apps van Nederland. Pinch bouwt – in nauwe samenwerking met eigen developers van de krant – sinds 2011 mobiele applicaties voor De Telegraaf. Sinds een tijdje wordt de app ook gebruikt als whitelabel-app voor een aantal Nederlandse en Belgische regionale dagbladen.
Met miljoenen maandelijkse gebruikers is de app van De Telegraaf één van de meestgebruikte media-apps van Nederland. Pinch bouwt – in nauwe samenwerking met eigen developers van de krant – sinds 2011 mobiele applicaties voor De Telegraaf. Sinds een tijdje wordt de app ook gebruikt als whitelabel-app voor een aantal Nederlandse en Belgische regionale dagbladen.
De geschiedenis: sinds 2011 aan elkaar verbonden
De Telegraaf en Pinch werken al vanaf 2011 samen. Pinch begon met het maken van een nieuwsapp en krantenapp voor de iPad. Die applicaties vielen zo in de smaak bij gebruikers dat Pinch werd gevraagd om ook voor smartphone te ontwikkelen. Aanvankelijk alleen voor iOS. Later, toen we Android-developers in dienst hadden, ook voor Android.
De veranderingen: van krant-en-nieuws-in-één tot podcasts
In de loop der tijd hebben we een aantal grote veranderingen doorgevoerd in de apps. Rond 2021 heeft de app bijvoorbeeld een grote rebuild gekregen waarbij de applicatie helemaal opnieuw is opgebouwd. Belangrijk was ook het samensmeden van de krantenleesfunctie en de newsfeed.
Het veranderde businessmodel heeft veel invloed gehad op de appontwikkeling. Waar voorheen de focus lag op een groot bereik met veel advertenties, is er een shift gekomen naar meer premium content. Daarin lag een mooie uitdaging: hoe presenteer je premium content zó dat je gratis gebruikers maximaal converteert naar betalende gebruikers?
Tot slot zijn er in de loop der jaren een hoop functionaliteiten toegevoegd, zoals de podcast-player.
De uitdaging: performance
De app heeft een enorm bereik: dagelijks gebruiken honderdduizenden mensen de app. Mooi natuurlijk, maar het levert ook uitdagingen op. Zo vergde het behoorlijk wat denkkracht en moeite om de backend performance-wise optimaal in te richten. Snelheid is superbelangrijk bij een nieuwsapp: het openen van een artikel mag maar een paar milliseconden duren.
Eenzelfde eis geldt ook voor push-notificaties, die door De Telegraaf naar miljoenen toestellen worden verstuurd. Binnen een paar seconden moet elke gebruiker een notificatie ontvangen en kunnen lezen.
Een andere belangrijke uitdaging lag op advertentievlak. Zowel in de digitale krant als de newsfeed worden veel advertenties getoond, terwijl advertentie-SDK’s veel data slurpen en dus killing zijn voor de laadtijd. Het kostte veel tijd om al deze performance-zaken te optimaliseren.
De samenwerking: wisselend qua samenstelling, maar altijd hecht
Bijzonder is dat De Telegraaf ook altijd (heeft) beschikt over eigen developers, die één team vormen met die van Pinch. Binnen deze hechte samenwerking wordt er continu doorontwikkeld, waarbij er doorlopend sprints plaatsvinden met dagelijkse stand-ups.
Pinch heeft De Telegraaf altijd op verschillende gebieden ondersteund. Het zwaartepunt lag bij development, maar Pinch heeft ook geholpen bij conceptontwikkeling en design.
Het resultaat: supersnelle app met miljoenen gebruikers
Het is een bijzondere complete media-app die uniek is qua performance en voldoet aan álle verwachtingen van gebruikers. Dit is terug te zien in de gebruikersaantallen: de app wordt maandelijks door miljoenen mensen gebruikt. Meer dan 60 procent van het totale bereik komt op naam van de app en het betaalde deel van de app (Telegraaf Premium) levert een belangrijke bijdrage aan de digitale omzet van De Telegraaf.
Het vervolg: zelfde app, in jasje van regionale dagbladen
Door het succes van de app heeft Mediahuis Pinch gevraagd om van de app een whitelabel-app voor regionale dagbladen te maken. De whitelabel-applicatie is technisch identiek aan die van De Telegraaf, maar wordt voor een aantal Nederlandse en Belgische regionale dagbladen