ProudWheels; de eerste social app voor petrolheads
Na een overdonderende Launch Party een week eerder is ‘ie sinds 23 oktober 2021 echt live: de Proudwheels-app. Dit sociale platform is een soort Facebook, maar dan puur en alleen voor autoliefhebbers. Ze kunnen met elkaar interacteren en van alles op de hoogte blijven. Andere belangrijke onderdelen zijn clubs, events en brands. Met het nieuwe platform hoopt 402 Automotive ‘petrolheads’ nóg beter te kunnen verenigen.Reden genoeg voor een feestje
Dragracing op de landingsbaan, een racesimulator, een dj-truck: 402 Automotive pakte op zaterdag 16 oktober – zoals we van dit bedrijf gewend zijn – flink uit met een Launch Party op Breda Airport. Er was dan ook reden genoeg om een feestje te geven voor ongeveer 300 founding partners en members: na een jaar vol gas geven door Pinch kon de bètaversie van Proudwheels worden gepresenteerd. Na het zetten van de puntjes op de i zijn sinds 23 oktober de iOS- en Android-apps beschikbaar in de stores.
Een social media-platform voor petrolheads
Vanwaar deze app? 402 Automotive is een succesvolle organisator van auto-evenementen zoals JapFest en 100% Auto Live, die bijna wekelijks plaatsvinden en vaak tienduizenden bezoekers trekken. Er rees echter een probleem. Kenbaar maken van de evenementen, kaartverkoop, communicatie met de leden… het ging allemaal via een bepaald sociaal medium. Dat kostte steeds meer geld (ook omdat het bedrijf steeds groter werd), terwijl alle data bij het sociaal medium bleef. Gevolg: het hele verdienmodel van 402 kwam onder druk te staan.
Daardoor is het idee ontstaan om zelf een social media-platform te maken specifiek voor autoliefhebbers en autogerelateerde bedrijven. Proudwheels is voorlopig app only, al komt er in de toekomst wellicht een webversie.
De vier assen van een app
De mobiele applicatie is gebouwd rondom vier assen: gebruikers (‘petrolheads’), clubs, events en brands. Gebruikers kunnen onder andere een profiel aanmaken en hun eigen auto(‘s) registreren en installeren in een virtuele garage, waarbij de app een database bevat met alle modellen, jaargangen en types. Bovendien kunnen ze op Facebook-achtige wijze interacteren met vrienden en mensen uit de scene. Ze hebben bijvoorbeeld een feed en een timeline én ze kunnen posts maken met zowel foto’s, video’s als tekst, mensen taggen, comments geven en dingen liken (‘hotten’).
Clubs zijn kanalen die zijn aangemaakt door gebruikers, denk aan clubs voor bijvoorbeeld Volkswagen of oldtimers. Een belangrijke pijler van de app is verder het onderdeel events. Dat zijn zeker niet alleen evenementen van 402: gebruikers en andere evenementenorganisatoren zijn van harte welkom om al hun evenementen erop te plaatsen. De admin van de club Volkswagen Nederland kan er bijvoorbeeld de jaarlijkse ledendag op zetten. Tot slot zijn er binnen het onderdeel brands volop mogelijkheden voor merken zoals bandenbedrijven, tuningbedrijven en auto-importeurs. Zo kunnen ze onder meer een eigen pagina beheren en branded content plaatsen
Platform wordt steeds persoonlijker
Een belangrijke eigenschap van Proudwheels: het platform past zich steeds meer aan de petrolhead in kwestie aan. Het onboarden is al vrij specifiek, zo kun je van tevoren aangeven wat je leuk vindt, welke onderwerpen je wilt volgen, welke merken je interessant vindt en wat voor auto je zelf hebt. Het algoritme is slim genoeg om, na de onboarding, rekening te houden met persoonlijke voorkeuren die aan het licht komen via bijvoorbeeld search, likes en reacties. De app weegt dit allemaal mee bij het samenstellen van de feed.
Onderscheidend is verder dat gebruikers heel veel zelf kunnen. Als admin van een club zijn ze bijvoorbeeld in staat om leden toe te voegen en alle relevante data te raadplegen.
Toekomstige functionaliteiten
Momenteel staat er een dijk van een sociaal medium, maar de finish is nog niet in zicht – sterker nog: een sociaal platform zoals dit is nooit af. Momenteel bouwt Pinch hard aan functionaliteiten zoals een chat-module, push-notificaties en advertenties om alle petrolheads (en bedrijven) een nóg rijkere ervaring te geven.