Nationale Nieuwsapp Monitor 2022: belangrijkste feiten en cijfers

Voor het eerst is, door marktonderzoeksbureau Newcom en op initiatief van Pinch, een grootschalig onderzoek gedaan naar Nederlandse nieuwsapps: de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022. In dit artikel zetten we de belangrijkste resultaten uiteen: van ruim 12 miljoen Nederlanders die nieuwsapps gebruiken en NOS en Nu.nl als meestgebruikte en hoogstgewaardeerde apps tot jongeren die verrassend veel apps gebruiken en regionale nieuwsapps die het vaak net zo goed doen als landelijke.

Apps als meestgebruikte nieuwskanaal

Waar ‘slechts’ 1,6 miljoen volwassen Nederlanders geen nieuwsapps gebruiken, zijn er ruim 12 miljoen Nederlanders die ze wél gebruiken. Sterker nog: gemiddeld openen ze zelfs 5 nieuwsapps op reguliere basis, waarvan 2,5 dagelijks. 88% van de respondenten heeft de afgelopen maand nieuwsapps gebruikt, dat is een stuk meer dan nieuwsconsumptie via nieuws en actualiteiten(programma’s) op televisie (69%), radio (53%), social media (41%) en kranten (29%).

Het zijn enkele interessante uitkomsten van de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022 (waarvan het volledige rapport hier is te downloaden). Dit onafhankelijke onderzoek dat – op initiatief van Pinch – is uitgevoerd door het gerenommeerde onderzoeksbureau Newcom wordt vanaf nu tweejaarlijks gehouden. In het onderzoek naar de bekendheid, beleving, waardering en het gebruik van nieuwsapps zijn 75 nieuwsapps gemeten, waarvan 19 landelijke apps, 31 regionale apps en 25 digitale krantenreplica’s. Voor de steekproef, die is gewogen naar leeftijd, geslacht, provincie en opleidingsniveau, zijn ruim 7000 respondenten geraadpleegd.

Lees ook ons artikel Nieuwsapp Monitor 2022: de lessen voor uitgevers en appmakers, waarin mediaonderzoeker Piet Bakker en Pinch-directeur Tim Klein Haneveld de onderzoeksresultaten duiden.

10 interessante feiten en cijfers

Vooruit, meteen nog een paar interessante feiten en cijfers:

  1. Meer dan 12 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder gebruiken landelijke nieuwsapps en circa 7 miljoen regionale nieuwsapps.
  2. 9,3 miljoen mensen openen dagelijks één of meerdere nieuwsapps.
  3. NOS en Nu.nl zijn landelijk de bekendste en meestgebruikte apps, AD en RTL Nieuws volgen vaak op de derde en vierde plaats.
  4. Onder de digitale krantenreplica’s scoren respectievelijk AD, De Telegraaf en de Volkskrant het hoogst wat betreft bekendheid en gebruik.
  5. Buiten de Randstad hebben regionale nieuwsapps (ook) een sterke positie. Qua bekendheid en waardering doen ze niet onder voor landelijke.
  6. Hoewel nieuwsapps massaal worden gebruikt, is de gemiddelde waardering ‘slechts’ een 7,2 en de maximale waardering een 7,8. Best gewaardeerd onder de landelijke apps zijn NOS (7,8) en Nu.nl
  7. (7,7), bij de regionale apps zijn dit RTV Noord (7,8) en Omroep Brabant (7,7).
  8. Jongeren gebruiken de meeste nieuwsapps. Tegelijkertijd zijn ze ook het meest kritisch, vooral ten aanzien van functionaliteiten.
  9. Nieuwsappgebruikers hebben behoefte aan kort, feitelijk, gratis en actueel nieuws en willen graag controle over pushberichten.
  10. Nieuwsapps worden over het algemeen gezien als informatief, actueel en gebruiksvriendelijk.
  11. Gebruikers zouden slechts een kleine groep nieuwsapps aanbevelen aan anderen, de zogeheten net promoter score (NPS) is over de hele linie licht negatief.

Nieuwsjunkies

Het mag geen verrassing heten dat de bekendheid en het gebruik van nieuwsapps ruimschoots hoger zijn onder fanatieke nieuwsvolgers. Ter illustratie: van de groep die geen genoeg kan krijgen van nieuws, gebruikt 68% de app van NOS.nl en 60% die van Nu.nl. Onder de groep die weinig met nieuws heeft, is dat respectievelijk 19% en 18%. Interessant is verder dat fanatieke nieuwsvolgers relatief breed geïnteresseerd zijn, veel nieuwsbronnen gebruiken en vaker bereid zijn om te betalen voor een abonnement op het nieuws.

Jongeren: veel apps, ook heel kritisch

Op basis van nieuwskoppen als ‘Jongeren gebruiken vooral sociale media voor nieuws’(bron: nji.nl) en ‘Vertrouwen in nieuws is hoog, maar daalt onder jongeren’ (NRC) zou je wellicht anders verwachten, maar jongeren van 18 t/m 24 jaar gebruiken de meeste nieuwsapps – zij het lang niet altijd dagelijks. Het percentage gebruikers dat iedere dag één of meer nieuwsapps gebruikt loopt op met de leeftijd. Jongeren volgen het nieuws relatief passief. Hoe ouder, hoe meer mensen er zelf naar op zoek gaan.

Opmerkelijk is dat jongeren veel verschillende nieuwsapps gebruiken en tegelijkertijd heel kritisch zijn. Op inhoudelijk vlak, maar vooral ten aanzien van kenmerken en functionaliteiten (zoals makkelijke navigatie, snelle laadtijden en mogelijkheden om artikelen te delen en de lay-out te personaliseren).

Regionale nieuwsapps doen niet onder voor landelijke

Uit het onderzoek blijkt dus dat zo’n 7 miljoen Nederlanders regionale nieuwsapps gebruiken. Opmerkelijk (behalve wellicht voor media-insiders) is dat veel regionale nieuwsapps ten opzichte van de grote landelijke nieuwsapps niet onderdoen qua gebruik en waardering. Dit geldt met name buiten de Randstad in provincies als Friesland, Limburg en Zeeland.

Opleidingsniveau en inkomen

Hoogopgeleiden gebruiken met 73% slechts iets vaker nieuwsapps op dagelijks basis dan middelbaar opgeleiden (67%) en laagopgeleiden (62%). Hoogopgeleiden kennen net iets meer nieuwsapps en gebruiken vaker de apps van NRC, de Volkskrant, FD en Trouw, waar de apps van Hart van Nederland, De Telegraaf en RTL Nieuws een stuk populairder zijn onder laagopgeleiden. Het aantal onderwerpen dat gebruikers interessant vinden, ligt onder hoogopgeleiden relatief hoog. Zij noemen vooral politiek, economie, cultuur & media en technologie.

Er is in de onderzoeksresultaten een sterke samenhang tussen opleidingsniveau en inkomen. Zo geldt dat naarmate mensen een hoger inkomen hebben, ze meer nieuwsapps gebruiken. Waar de populairste apps onder bovenmodale verdieners FD, NRC en BNR Nieuwsradio zijn, is Hart van Nederland vooral populair onder mensen met een benedenmodaal inkomen.

Over Newcom en Pinch

Het onafhankelijke onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Newcom, dat ook bekend is van het Nationale Social Media Onderzoek. Het initiatief voor het onderzoek komt van Pinch, een mobile development agency met kantoren in Amsterdam en Málaga. Van oudsher hebben we een sterke achtergrond in apps voor (nieuws)media. Sinds onze oprichting in 2011 werken we nauw samen met De Telegraaf en hebben we ook nieuwsapps ontwikkeld voor onder meer NRC Media, Reformatorisch Dagblad, Nederlands Dagblad en de regionale dagbladen van Mediahuis.

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!