Wat zijn de kosten voor het publiceren van een app in de app stores?

Het publiceren van een app in de Apple App Store en Google Play is niet gratis. We leggen uit met welke kosten je rekening moet houden als je wilt dat je iOS- en Android-app beschikbaar is in deze stores.

Kosten Apple App Store en Google Play

Om een app te kunnen publiceren in de Apple App Store en Google Play Store moet je developer-accounts voor beide platformen hebben. Daar zijn kosten aan verbonden. Apple rekent momenteel een jaarlijkse fee van 99 euro voor App Store Connect, bij Google betaal je eenmalig 25 euro om apps te kunnen lanceren via Google Play Console. Het is vereist om zélf zo’n account aan te maken, als app-bouwer publiceren wij geen apps vanuit onze eigen accounts.

Aanvullende diensten zoals push-notificaties

Als je ook push-notificaties wilt kunnen versturen, moet je gebruikmaken van een service zoals Google Firebase. Tot een bepaald aantal maandelijkse notificaties is Firebase gratis, daarna betaal je een klein bedrag per notificatie.

De kosten van de app zelf

De kosten voor het publiceren van een app in de app stores zijn relatief laag vergeleken met de kosten voor het laten maken van een app. Zoals we uitleggen in dit artikel kost een kleinere app doorgaans zo’n 15.000 tot 30.000 euro per platform (iOS of Android), terwijl uitgebreide of ingewikkelde apps kunnen oplopen tot ruim 100.000 euro per platform. Als er nog geen backend-systeem is, dan kunnen de kosten voor het ontwikkelen daarvan – afhankelijk van de complexiteit van het systeem – die voor het laten bouwen van de app zelf overtreffen.

Een app kan ook doorlopende kosten opleveren die los staan van de app stores. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor het in de lucht houden van het backend-systeem of het aanleveren van content (als je bijvoorbeeld paywall of abonnement als verdienmodel voor je app hebt).

Je app onder de aandacht brengen

Staat je app in de app stores? Mooi! Alleen ben je er dan nog niet. Je hebt namelijk niet zoveel aan een app als hij niet wordt gebruikt. Het is daarom goed om een budget vrij te maken voor het onder de aandacht brengen van de app. Een vuistregel daarbij is: besteed tussen de 50 en 100 procent van de ontwikkelingskosten aan marketing.

Een app laten maken door Pinch

Pinch is een gerenommeerde mobile development agency die sinds zijn oprichting in 2011 al meer dan 100 apps heeft ontwikkeld voor onder andere grote merken, mediabedrijven en start-ups. Naast native iOS- en Android-apps ontwikkelen we ook Flutter-apps. We kunnen onze klanten ontzorgen van a tot z en van conceptontwikkeling tot nazorg. Dankzij het enthousiasme en de professionaliteit van ons team, de flexibele en hands-on manier van werken en onze ruime corporate ervaring werken klanten graag met ons samen.

Lees ook ons artikel Is Flutter de toekomst voor apps?

Gerelateerde artikelen

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!