Er zijn verschillende verdienmodellen voor apps, die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. We leggen uit wat de zeven meestgebruikte verdienmodellen zijn en welk model je het beste kunt gebruiken voor de app die jij wilt laten ontwikkelen.
Freemium
Bij freemium is de app gratis te downloaden. Gebruikers kunnen bepaalde ‘premium’ functionaliteiten pas gebruiken als ze betalen. Een goed voorbeeld is Angry Birds: upgrade je, dan kun je onder meer je vogels verbeteren en extra levels spelen.
In-app aankopen
Apps met dit verdienmodel zijn, net zoals bij Freemium, gratis te downloaden. Binnen de app kun je bepaalde fysieke of virtuele dingen kopen, zoals (echte of virtuele) kleren en virtuele valuta of levens. Zo’n app zal sneller worden gedownload dan een betaalde app, maar daar staat tegenover dat in-app aankopen niet zo’n goede reputatie hebben. Denk maar aan alle tieners die een fortuin hebben uitgegeven aan Fortnite-outfits.
Paywalls
Het paywall-model lijkt ook op freemium, maar in plaats van functionaliteiten wordt content vergrendeld. Oftewel: een basishoeveelheid artikelen, podcasts of wat dan ook kun je gratis consumeren. Wil je meer? Dan moet je betalen. Veel nieuws-apps werken op deze manier, zoals we uitleggen in ons artikel Omzet genereren met een nieuws-app.
In-app advertenties
Er zijn er talloze van: gratis apps die verdienen door advertenties te tonen, denk aan Buienradar en Facebook. Ook deze apps hebben niet zo’n goede reputatie, onder andere doordat sommige gratis apps (zoals de Android-app Helderste zaklamp) data van gebruikers illegaal bleken te verhandelen aan adverteerders.
Betaalde apps
Dit model is simpel: gebruikers betalen een eenmalig bedrag bij aankoop van de app in de app store. De downloadbarrière is daardoor wat hoger dan bij een app die gratis kan worden gedownload. Gebruikers hebben echter als voordeel dat ze geen reclame zien en als app-maker weet je dat je door het downloaden meteen geld verdient.
Abonnementsmodel
De gebruiker betaalt maandelijks een vast (vaak laag) bedrag om gebruik te kunnen maken van de app of de premium functionaliteiten. Netflix en de app-edities van kranten zijn goede voorbeelden.
Gesponsorde apps
Bij dit relatief nieuwe model belonen adverteerders gebruikers voor bepaalde in-app acties. Een voorbeeld is RunKeeper, waarmee gebruikers beloningen en promoties kunnen ontgrendelen op basis van hun renactiviteiten. De app-makers krijgen een deel van de omzet die op deze manier wordt gegenereerd door de adverteerders. Het grote voordeel van dit model is dat je reclame kunt integreren in de gebruikerservaring zonder dat gebruikers vervelende advertenties zien.
Overige modellen
Lang niet altijd hoeft een app binnen één van deze modellen te vallen om economisch levensvatbaar te zijn. Apps kunnen ook bedoeld zijn om bijvoorbeeld kosten te besparen (denk aan alle internetbankieren-apps), de klantenbinding te vergroten, de drempel om een product of dienst te kopen te verlagen (zoals de Uber-app) of data te verzamelen over klanten. Je kunt er meer over lezen in ons artikel Wat levert een goede app op?.
Welk verdienmodel kun je het beste inzetten?
Welk verdienmodel het geschiktst is voor jouw app, hangt af van een aantal factoren. Zoals de aard van je product of dienst, de branche, je doelgroep en je budgetten voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van en marketing voor je app.
Een app laten maken door Pinch
Pinch is een gerenommeerde agency voor mobile development. Besluit je om een app laten bouwen door ons? Dit betekent dat je nauw samenwerkt met enthousiaste specialisten. Een vaste projectmanager houdt daarbij de regie over zowel het proces als de communicatie. Een goede app maken omvat meer dan alleen het bouwen van de techniek, daarom ontzorgen wij je ook op het vlak van onder meer conceptontwikkeling, visueel en interactieontwerp, technische ontwikkeling en nazorg.
We hebben al meer dan honderd (Android-, iOS– en Flutter-)apps gebouwd. Daardoor weten we precies wat er wel en niet werkt én kunnen we aan de hand van onder meer je doelgroep en propositie adviseren welk verdienmodel het geschiktst is voor je app.