Pinch heeft meegewerkt aan meerdere succesvolle whitelabel-concepten. Een goed voorbeeld is de app voor reistips GoHere. Bedrijven als Transavia, Visit Morocco en VVV Terschelling beschikken in de basis over dezelfde app, maar dan in hun eigen huisstijl. Product owner van GoHere Anne Hoevens legt uit dat een whitelabel-app snel en tegen lage investeringskosten is te realiseren.
Wat is het whitelabel-concept achter GoHere?
Anne Hoevens: “GoHere is in essentie gestart als app met échte, oftewel niet-commerciële reistips van vrienden, familie en andere mensen die je vertrouwt. Hierin onderscheidt GoHere zich van andere reisapps die voornamelijk gevuld worden op basis van reviews van onbekenden.”
“De app is uitgebreid volgens het whitelabel-principe. Daardoor kunnen reisorganisaties, tourist boards, luchtvaartmaatschappijen, cruisebedrijven, reisblogs en andere organisaties binnen de reisbranche snel en goedkoop beschikken over een app in hun eigen huisstijl waarmee ze tips met hun klanten of doelgroep kunnen delen.”
Hoe werkt het whitelabel-aspect?
“De app is zo opgezet dat hij gekloond kan worden voor andere bedrijven. We gebruiken steeds dezelfde codebase, maar de content en huisstijlelementen zoals het logo, de kleuren en de visuals verschillen per app.”
“Een whitelabel-concept werkt het beste als alle code vanaf één punt gemanaged wordt. Het overgrote deel is gestandaardiseerd. Elementen die aangepast worden zijn voornamelijk de visuele eigenschappen. Denk hierbij aan het font, de kleuren en het logo.”
Wat zijn de voordelen van whitelabel?
“Het grootste voordeel: omdat wij de hele app al hebben staan en alleen wat visuele elementen hoeven toe te voegen, is de app al binnen twee weken klaar om gebruikt te worden door de doelgroep. Ter vergelijking: met een maatwerk-app ben je al snel maanden bezig. Als organisatie profiteer je van een zeer complete app met alle functionaliteiten voor bijvoorbeeld het delen van tips en het sturen van push-notificaties, maar dan wel in je eigen huisstijl.”
Kan een whitelabel-concept zoals GoHere wel worden aangepast?
“De essentie van de applicatie blijft altijd hetzelfde: tips van een betrouwbare bron delen met anderen. Alle apps worden geopend in een plattegrond met zoekfunctionaliteiten en er wordt een lijst weergegeven met de laatste tips die geplaatst zijn.”
“Hoewel de essentie gelijk blijft en de applicatie vanaf één plek wordt beheerd, wil dit niet zeggen dat de applicatie onveranderlijk is. Sterker nog, GoHere verbetert de app continu op basis van de input van de gebruikers. Hier profiteren alle apps dus tegelijkertijd van.”
“In de praktijk komt het overigens weleens voor dat bepaalde aanpassingen nodig zijn voor een individuele applicatie. Het is ons doel om alles centraal te managen, maar dat betekent niet dat we nooit slimme oplossingen bedenken voor individuele omstandigheden.”
Door wat voor soort bedrijven wordt GoHere gebruikt?
“Transavia zet de applicatie in voor reizigers die tips van crewleden kunnen uitchecken, in de app van Ciao Tutti deelt blogger Saskia tips voor mensen die naar Italië op reis gaan en de applicatie van Au Pairs Exclusive geeft tips voor au pairs in het buitenland om de regio beter te leren kennen. Andere klanten zijn bijvoorbeeld VVV Terschelling, Visit Morocco en Barcelonatips.”
Een applicatie laten maken door Pinch
Pinch is een bekende agency voor mobile development die inmiddels meer dan honderd apps heeft ontwikkeld. We hebben meerdere succesvolle whitelabel-apps ontwikkeld.
Een applicatie laten maken door Pinch betekent nauw samenwerken met een team van enthousiaste specialisten. Tijdens de ontwikkeling van de app houdt een vaste projectmanager binnen Pinch de regie over het proces én de communicatie tussen jou als klant en de developers en ontwerpers die dagelijks aan jouw app werken.