M-commerce app

App ontwikkelen

M-commerce app laten maken

De cijfers liegen er niet om. 51% van de gebruikers winkelt het liefst via mobiele apps, 25% van de Nederlanders gebruikt wekelijks maar liefst 6 tot 10 shopping-apps. Bedrijven kunnen niet langer om m-commerce heen: de verwachting is dat het de komende jaren uitgroeit tot de belangrijkste vorm van commerce. Pinch staat bekend om het maken van apps met de beste gebruikerservaring. Juist dit aspect is essentieel bij m-commerce.

App laten maken door Pinch

De wondere wereld van m-commerce

M-commerce – of voluit mobile commerce – is de tak binnen e-commerce die gaat over commerce via mobiele apps of voor mobiele apparaten geoptimaliseerde websites. Het is onder te verdelen in een aantal categorieën, zoals mobile shopping, mobile banking, mobile payments, elektronische tickets en boardingpassen, mobile marketing en het aankopen en leveren van digitale content. Pinch, een fullservice agency die ervaring heeft met het maken van allerhande soorten apps, kan voor al deze vormen van m-commerce A-klasse apps maken. 

De voordelen van mobile commerce

M-commerce is zo sterk in opkomst omdat het een groot aantal pluspunten heeft, zowel voor eindgebruikers als bedrijven die een app laten ontwikkelen. Dit zijn de belangrijkste 8 voordelen:

  1. Betere customer experience. Gebruikers kunnen overal en altijd bestellen en zelf hun betaalwijze kiezen.
  2. Hogere conversie. Doordat gebruikers al in jouw app zitten én omdat je meer invloed hebt op de customer experience.
  3. Klantdata verzamelen. Je komt bijvoorbeeld te weten: wie koopt wat en wanneer? En in combinatie met welke andere producten?
  4. Time spent. Gebruikers blijven langer in apps omdat ze op websites makkelijker wegklikken.
  5. Versterking imago. Met name van belang tegenover jongeren, die een app-first mindset voor shopping hebben.
  6. Brand en customer loyalty. Dankzij bijvoorbeeld promoties, kortingen, rewards en coupons.
  7. Echte omnichannel-ervaring. Je biedt klanten het makkelijkste shopping-platform op de plek waar ze het vaakst komen.
  8. Integratie met andere software. Denk aan ERP, CRM, advertentienetwerken en marketingtools.

Functionaliteiten van m-commerce apps

We zeiden het al: er zijn veel verschillende soorten m-commerce apps, het palet aan functionaliteiten is nog veel rijker geschakeerd. Veel voorkomende functionaliteiten zijn bijvoorbeeld betalingen (onder meer via iDEAL of PayPal), reviews, loyalty- en reward-programma’s, digitale kassabonnen, QR-codescanners, chatbots, keuzehulpen, 1-click-kopen en voice commerce. Augmented reality is sterk in opkomst, met name binnen fashion, beauty en interieur: via de camera van je telefoon kun je precies zien hoe het product uitpakt op je lijf of in jouw huis. 

Enkele inspirerende voorbeelden

Nederland kent een aantal fantastische m-commerce apps, maar voor enkele inspirerende voorbeelden kijken we graag over de grenzen. Amazon is dé e-commerce-vernieuwer, denk maar aan het in 1997 gepatenteerde 1-click. De Amazon-app loopt altijd mijlenver voor wat betreft functionaliteiten zoals stembediening, prijsvergelijking door streepjescodes te scannen en locatiegebonden aanbiedingen. Revolutionair in 2017: IKEA bracht de augmented reality-app IKEA Place uit, waarmee je kunt zien hoe meubels in je eigen huis staan. De reguliere app van IKEA pleaset de gebruiker via bijvoorbeeld een persoonlijke inspiratiefeed en het maken en delen van boodschappenlijstjes.

De uitdagingen van m-commerce

M-commerce belooft gouden bergen, maar die komen niet zomaar aangevlogen. Eén van de belangrijkste hobbels: klanten moeten eerst je app downloaden en daarvoor is een zekere klantloyaliteit nodig. Verder laten onderzoeken zien dat hoe kleiner het scherm is, hoe lager het conversiepercentage wordt – optimaliseren volgens de laatste technologieën en inzichten is nodig voor een ware mobile-friendly ervaring. Tot slot security: veel mensen voelen zich minder veilig op mobiel. Niet alleen moet je compliant zijn met allerlei regels en best practices, ook dien je transparant te zijn over hoe je klantdata verzamelt en deelt.

Sámen een app maken

Een m-commerce app laten maken door Pinch betekent expertise bundelen. Wij weten alles van het ontwikkelen van apps, de kracht van apps in m-commerce-context en de vermarkting. Terwijl jouw organisatie overloopt van kennis over de markt en (de behoeften van) de doelgroep. Omdat beide expertises nodig zijn voor een succesvolle app, werken we in co-creatie. Sámen maken we een app, waarbij de grens tussen klant en leverancier vervaagt.

Pinch: kennis van zaken

Sinds onze oprichting in 2011 hebben we meer dan 100 apps gemaakt voor onder andere mediabedrijven, uitgeverijen, multinationals en startups. Bekende klanten van ons zijn bijvoorbeeld Albert Heijn, NS, NRC, Takeaway.com, Plastic Soup Foundation en QWIC. Naast native iOS- en Android-apps maken wij ook (hybride) Flutter-apps.

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!