APP ONTWIKKELEN

App ontwikkelen

Als uitgeverij een app laten maken: waarom en hoe?

Apps helpen uitgeverijen om lezers te binden, kosten te besparen en nieuwe verdienmogelijkheden te creëren. Daarmee kunnen ze een grote invloed hebben op de bedrijfsvoering en het businessmodel. En dat is geen overbodige luxe in tijden van dalende oplages en advertentie-inkomsten en stijgende kosten voor papier en distributie. Pinch heeft in ruim tien jaar tijd al talloze apps voor uitgeverijen gebouwd, waaronder voor Mediahuis en DPG Media.
App laten maken door Pinch

Uitdagingen binnen de uitgeefwereld

Het afgelopen decennium zijn de oplages van dagbladen – en in het verlengde daarvan de advertentieopbrengsten – bruto met meer dan 50 procent gedaald. Gelukkig staat daar tegenover dat consumenten meer en meer bereid zijn om te betalen voor digitale content. Ook de snel stijgende kosten voor papier en distributie zorgen ervoor dat veel uitgeverijen nadenken over digitale publicaties, al dan niet in de vorm van apps. 

App-gebruikers lezen én betalen meer

Websites zijn vooral goed voor het aantrekken van grote aantallen (toevallige) bezoekers. Apps zorgen er juist voor dat mensen vaker terugkomen, langer lezen en eerder bereid zijn om te betalen voor content. Media signaleren zelfs dat app-gebruikers tot wel tien keer meer artikelen lezen dan mobiele webbezoekers. Dat komt vooral doordat apps de optimale user experience bieden, waarbij de snelle laadtijden, het gebruik van video en audio en de navigatie die is ontworpen voor duimgebruik belangrijke factoren zijn.

Voordelen van apps voor uitgeverijen

Los van een geoptimaliseerde gebruikerservaring hebben apps voor uitgeverijen de volgende negen belangrijke voordelen:
  1. Direct kanaal: apps geven je direct toegang tot je eindgebruikers.
  2. Kostenefficiëntie: met een direct app-kanaal bespaar je op druk- en distributiekosten.
  3. Jonger publiek: met name jongere generaties prefereren apps.
  4. Mediaconvergentie: met een app kun je mediavormen zoals tekst, audio, video en social media naadloos samenbrengen.
  5. Snelheid: via (pushberichten vanuit) een app kun je belangrijk nieuws meteen brengen.
  6. (Native) functionaliteiten: apps bieden unieke functionaliteiten zoals swipen en infinite scrolling.
  7. Extra verdienmogelijkheden: denk aan content aanbieden op diverse betaalniveaus en ad blocker-vrije banners.
  8. Intensief app-gebruik: mensen komen vaker terug als ze met één tik jouw content kunnen checken.
  9. Duurzaamheid: de footprint van apps ten opzichte van print is vele malen kleiner.

Soorten apps en verdienmodellen

De drie belangrijkste vormen van apps voor uitgeverijen zijn, zoals we uitleggen in dit artikel, e-paper, newsfeed en feedpaper. Er zijn verschillende verdienmodellen mogelijk, zoals abonnementen, betaalde apps, freemium, sponsoring en advertenties. Vanuit onze ervaring met de mediawereld en onze kennis van het vermarkten van apps denken we graag mee over het beste verdienmodel voor jouw app. 

Écht waarde toevoegen

Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle uitgeef-app is dat je écht waarde toevoegt voor gebruikers. Daarvoor moet je goed bekijken welke functionaliteiten hiervoor nodig zijn, waarbij het vaak beter is om scherpe keuzes te maken. Zo koos Mediahuis ervoor om voor de podcast-tak van NRC door ons een aparte app te laten maken: NRC Audio. Ook belangrijk is om vooraf duidelijk de eindgebruikers, klantreis, concurrerende apps, doelen, KPI’s, technische mogelijkheden en platformkeuze in kaart te brengen en/of te definiëren.

Whitelabel-apps voor uitgeverijen

Bij een whitelabel-app worden meerdere apps ontwikkeld en onderhouden vanuit één codebase. Dit scheelt enorm in de ontwikkelingskosten, terwijl ieder merk een eigen look & feel kan krijgen. Pinch heeft al een aantal succesvolle whitelabel-apps voor uitgeverijen gebouwd, waaronder de apps voor NRC Audio/DS Podcast, de regionale dagbladen van Mediahuis en tientallen kleinere uitgeverijen die het Pubble-systeem gebruiken.

Hoe Pinch uitgeverijen kan helpen

Pinch kent alle uitdagingen en begrijpt hoe lastig het is om het businessmodel te transformeren en tijd vrij te maken voor het bouwen van een app. Dankzij onze uitgebreide ervaring binnen en inside kennis van de mediawereld, kunnen wij veel meer voor uitgeverijen betekenen dan alleen het ontwikkelen van apps. Zo zijn we ook een (kritisch) klankbord, denken we mee na over transformaties en organiseren we kennissessies en peer-to-peer-meetings voor professionals binnen de uitgeefwereld.

Een uitgeef-app laten maken door Pinch

Pinch is een gerenommeerde mobile development agency uit Amsterdam. Sinds onze oprichting in 2011 hebben we meer dan 100 apps ontwikkeld, waaronder voor De Telegraaf, NRC, Reformatorisch Dagblad, ANP, Qmusic en NOS. Uniek in de markt is onze fullservice-aanpak: niet alleen kun je bij ons terecht voor development, we ontzorgen je ook op het vlak van onder andere conceptontwikkeling, design, vermarkting en doorontwikkeling.

Heb jij vragen over het ontwikkelen van een app? Wij bellen je terug!