Het afgelopen decennium zijn de oplages van dagbladen – en in het verlengde daarvan de advertentieopbrengsten – bruto met meer dan 50 procent gedaald. Gelukkig staat daar tegenover dat consumenten meer en meer bereid zijn om te betalen voor digitale content. Ook de snel stijgende kosten voor papier en distributie zorgen ervoor dat veel uitgeverijen nadenken over digitale publicaties, al dan niet in de vorm van apps.
De drie belangrijkste vormen van apps voor uitgeverijen zijn, zoals we uitleggen in dit artikel, e-paper, newsfeed en feedpaper. Er zijn verschillende verdienmodellen mogelijk, zoals abonnementen, betaalde apps, freemium, sponsoring en advertenties. Vanuit onze ervaring met de mediawereld en onze kennis van het vermarkten van apps denken we graag mee over het beste verdienmodel voor jouw app.
Bij een whitelabel-app worden meerdere apps ontwikkeld en onderhouden vanuit één codebase. Dit scheelt enorm in de ontwikkelingskosten, terwijl ieder merk een eigen look & feel kan krijgen. Pinch heeft al een aantal succesvolle whitelabel-apps voor uitgeverijen gebouwd, waaronder de apps voor NRC Audio/DS Podcast, de regionale dagbladen van Mediahuis en tientallen kleinere uitgeverijen die het Pubble-systeem gebruiken.
Pinch kent alle uitdagingen en begrijpt hoe lastig het is om het businessmodel te transformeren en tijd vrij te maken voor het bouwen van een app. Dankzij onze uitgebreide ervaring binnen en inside kennis van de mediawereld, kunnen wij veel meer voor uitgeverijen betekenen dan alleen het ontwikkelen van apps. Zo zijn we ook een (kritisch) klankbord, denken we mee na over transformaties en organiseren we kennissessies en peer-to-peer-meetings voor professionals binnen de uitgeefwereld.
Pinch is een gerenommeerde mobile development agency uit Amsterdam. Sinds onze oprichting in 2011 hebben we meer dan 100 apps ontwikkeld, waaronder voor De Telegraaf, NRC, Reformatorisch Dagblad, ANP, Qmusic en NOS. Uniek in de markt is onze fullservice-aanpak: niet alleen kun je bij ons terecht voor development, we ontzorgen je ook op het vlak van onder andere conceptontwikkeling, design, vermarkting en doorontwikkeling.